Lufthansa överväger köpa SAS

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-09-12

Malpåse 500 ur SAS personal får sparken och sju flygplan läggs i malpåse efter den senaste brakförlusten. Men analytiker tror inte att det hjälper.

Lufthansa överväger ett övertagande av SAS.

Det uppger Reuters som hänvisar till källor "med insyn".

SAS bekräftar att koncernen för samtal om möjliga affärer.

Företaget betonar att inga beslut är fattade.

Däremot meddelar man i ett pressmeddelande att bolaget "utvärderar olika strukturella möjligheter för koncernen".

– Jag kan inte bekräfta om det är ett eller flera bolag som vi diskuterar med, säger Sture Stölen.

– Vår utvärdering får visa hur det blir och vi är nu inne i en intensiv process.

Utvärderingen blir klar inom de närmaste veckorna.

SAS-aktien handelsstoppades på fredagseftermiddagen efter spekulation om att den tyska konkurrenten Lufthansa överväger ett bud på bolaget.

Först vid 15.50 återupptogs den igen.

Då den stoppades hade SAS-aktien stigit med över 11 procent.

Exklusiva förhandlingar

Dagens rykte om affären kommer från nyhetsbyrån Reuters, som hänvisade till källor med insyn i händelseutvecklingen.

– Exklusiva förhandlingar pågår, sade en källa, som påstod att SAS hade kontaktat Lufthansa för att inleda samtalen redan i maj.

Om samtalen slutar med en affär eller inte var dock enligt källan ännu oklart.

Lufthansa tillhör ett av de tre stora flygbolagen i Europa vid sidan av Air France KLM och British Airways.

Enligt uppgift ska Lufthansa även titta på andra förvärvsmöjligheter som krisdrabbade Alitalia och polska LOT.

SAS-affären ska enligt Reuters källa tas upp för diskussion i Lufthansas styrelse den 24 september under punkten ”ytterligare finansiella investeringar”.

Lufthansa kandidat

Lufthansa länge pekats ut som den självklara kandidaten till att ta köpa SAS.

Bolaget kontrolleras av de nordiska staterna. Sverige äger 21,4 procent av aktierna medan Norge och Danmark äger 14,3 vardera Wallenbergstiftelserna äger 6,9 procent och därefter följer en lång rad institutioner och privata aktieägare med mindre poster.

SAS har länge pressats hårt av svag lönsamhet. Varumärket har de senaste åren svärtats av strejker och bolaget har drabbats av flera haverier. För en månad sedan inträffade den svåra olyckan med ett av dotterbolagets Spanairs plan på Madrids flygplats. 154 människor avled i samband med kraschen.

Företaget behöver förnya sin flygplansflotta till en kostnad av 50 miljarder kronor, men kassan är skral. Man har de senaste åren hankat sig fram genom att sälja tillgångar.

SAS-aktien rusar när handelsstoppet hävs |
SvD
”Finns en industriell logik” |
SvD

TT