Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Piloten: Man har en tiondels sekund på sig

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-08-20

En sekund – eller ännu mindre. Så kort tid har piloten på sig att avbryta starten när planet nått en viss hastighet.

Det säger Per Olof Arnoldsson, ordförande i svenska flygsäkerhetskommitten, som själv flyger den olycksdrabbade flygplanstypen.

Kraschen inträffade vid Madrids internationella flygplats Barajas, som ligger 12 kilometer nordöst om staden.

Enligt vittnesuppgifter fattade flygplanets vänstra motor eld i samband med starten från Barajas flygplats. Men det är inte alls säkert att det är branden som orsakade själva olyckan.

– En motorbrand är egentligen inte ett så allvarligt scenario. Det finns släckare och brandsäkra skott som gör att branden inte ska sprida sig, säger Per Olof Arnoldsson.

Ovanligt att avbryta

Han har 25 års erfarenhet av trafikflyget och är ordförande i svenka flygsäkerhetskommitten.

Han vill inte på ett så tidigt stadium spekulera i vad som har hänt. Men han förvånas över uppgifterna att planet skulle ha avbrutit ett tidigare startförsök under onsdagen.

– Det är väldigt ovanligt att man avbryter en start. Jag har själv gjort det fem gånger under alla mina år som pilot och då har det skett under en mycket låg hastighet.

Sekundbeslut

Per Olof Arnoldsson berättar att vid en viss punkt på startbanan har piloten bara en sekund, i extremfall ännu mindre, på sig att avbryta starten annars är det för sent.

Inför varje flygning gör besättningen noggranna kalkyler för den kritiska hastigheten. För en fullastad MD 82 brukar hastigheten ligga runt 130 knop (ca 240 km/h).

Flygplanstypen MD 82 är drygt 20 år och många bolag är på väg att fasa ut den. Sedan 1980 har modellen totalhavererat 23 gånger varav 14 olyckor har haft dödlig utgång.