Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Teliakunder får e-post igen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-01-05

Erbjuds värdecheck som plåster på såren

Vid fyratiden på lördagseftermiddagen hade Telia lyckats återställa problemen med den krashade mail-servern.

Inom 24 timmar ska nu de hundratusentals svenskar som drabbats få tillbaka sin e-post.

300 000 av Telias e-postadresser drabbades när en av sex servrar för e-posttrafik krashade tidigare i veckan. På lördagseftermiddagen kunde man till slut börja sätta igång trafiken igen. Bit för bit.

Igång inom ett dygn

– Inom 24 timmar ska all trafik vara igång, säger Erik Hallberg, bredbandschef på Telia.

De som nu drabbats av avbrottet kommer att få ett mail i nästa vecka med en ursäkt från företaget. Om kunderna svarar på det mailet kommer de att få en värdecheck på 200 kronor hemskickad till sig. Checken kommer att kunna användas i någon av Telias butiker.

– Vi vill med det visa att vi tagit detta på allvar. Vi kan inte acceptera ett sådant här stopp och vi ska nu göra allt vi kan för att det inte ska hända igen, säger Erik Hallberg.

Ej avdrag på räkningen

Att till exempel få avdrag på sin räkning kommer inte att vara möjligt.

– Det gäller att hitta en ersättning som går snabbt och det finns inte möjlighet att införa ett sådant system till på måndag, säger Erik Hallberg.

Men den här typen av värdecheck är en engångsföreteelse, vad som ska hända om det blir problem i framtiden har man inga planer för. Att införa ett system med avdrag på räkningen är enligt Erik Hallberg svårt eftersom Telia inte kan veta om man använder deras e-post via sitt eget telia-konto eller via webmail från någon annan dator.

Om bättre teknik kan göra det möjligt i framtiden vet inte Erik Hallberg.

– Jag kan varken svara ja eller nej på den frågan, säger han.