Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Duvorna tar tunnelbanan

Publicerad 2011-11-11

Stockholms duvor tar tunnelbanan till kaféerna i Farsta centrum.

De väntar på perrongen, kliver på och åker en station.

Duvorna i Stockholm har lärt sig åka kollektivt.

– En väldigt rolig grej, säger Rasmus Sandsten, pressansvarig på MTR som driver tunnelbanan i Stockholm.

Det är vid stationen i Farsta strand som duvorna kliver på. Precis som alla andra resenärer väntar de på att dörrarna öppnas, går in i vagnen, för att sedan kliva av på nästa station: Farsta centrum.

Kaféer och folkliv erbjuder där en fylligare buffé av matrester.

Undviker rusning

Till MTR har rapporter kommit om de plankande fåglarna sedan flera år tillbaka. Men inga klagomål.

– Vi tycker det är en väldigt rolig grej. Det är inte så att det är flockar, utan de åker en och en. Ibland är de ett par, säger Rasmus Sandsten.

De ogillar trängseln i rusningstrafiken, och väljer i stället att åka när det lugnat ned sig. De tycks ofta ta luftvägen tillbaka till Farsta strand. Men ibland tar de även vägen tillbaka.

– Det är kul. De uppför sig bra och stör ingen, säger tunnelbaneföraren Shadee Rönnbäck, 21, som fotat en duva på väg från Farsta centrum.

En duva kan ha satt trenden

Fenomenet har vad MTR vet förekommit sedan 1990-talet på olika håll i Stockholm, i bland annat Fruängen.

Enligt kognitionsforskaren Mathias Osvath på Lunds universitet kan trenden ha uppstått av misstag.

– Troligen har en duva stått på perrongen och käkat och råkat gå på, och sedan väntat nervöst till första tillfälle att kliva av igen, säger han.

Därefter har duvan återupprepat proceduren, när det visat sig ge mer mat än vid hemmakvarteren.

Osäkert om duvornas insikter

Man kan tycka att duvorna är smarta. Men det är enligt Mathias Osvath inte säkert att de förstår att de reser. Magnetsystemen i tunnelbanan kan slå ut navigationen i fåglarnas huvuden.

– Det kan lika gärna vara så att de har lärt sig att om de går in i vagnen och väntar en stund, så öppnas dörren snart och där är en helt ny värld. Det skulle man säkert kunna få en människa att tro också, som inte åkt tåg eller tunnelbana. Man behöver inte förstå hur det funkar. Bara det funkar.

Smartare i London

Djur som åker kommunalt är inget nytt i världen.  I London finns rapporter sedan tunnelbanans uppkomst, om duvor på tågen. Där tycks de vara något mer snillrika än de svenska, och har lyckats åka flera stationer.

I Moskvas tunnelbanestation finns också hundar som åker flera stationer tur- och retur. De bor i en förort och åker in till centrum, och åker sedan tillbaka.