”Kampen om väljarna avgörs i media”

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-08-18

Valrörelsen och jakten på din röst är inledd.

– För partierna handlar det om kampen om mediernas uppmärksamhet, säger Jesper Strömbäck, forskare i politisk kommunikation.

Jesper Strömbäck, forskare i politisk kommunikation.

Valrörelsen är i full gång och med den följer partiernas utspel.

– Mycket tyder på att det är fler utspel i år. Men det finns ingen forskning kring antalet utspel i tidigare valrörelser, säger Jesper Strömbäck, professor i politisk kommunikation vid Mittuniversitetet.

Medieskugga

Antalet utspel kommer att öka ju närmare valdagen vi kommer. Men det är skillnad på små och stora partier enligt Jesper Strömbäck.

– Stora partier riktar in sig på de större frågorna medan de mindre partierna slåss om medieutrymmet. Partierna är rädda för att hamna i medieskugga, det lockar dem att ta till allt mer radikala förslag.

Noggrann planering

Ett sätt för partierna att maximera sin mediaexponering är att portionera upp sitt valmanifest. I stället för att presentera ett samlat manifest väljer partierna att presentera det i flera delar.

– På så sätt får partierna 5-6 nyhetsartiklar kring sitt valmanifest, säger Jesper Strömbäck.

Utspelen är noggrant planerade av partiledningen.

– För partierna finns det två överväganden i valrörelsen. Dels en tidsplan för partiernas nyheter och sen partiledarnas scheman och resor. I båda fallen är utspelen bärande.

Ogenomtänkt

Men det finns också en risk att utspelen slår tillbaka på partierna.

– Det handlar om partiernas helhetsbild. Det finns en risk att för många utspel gör att bilden av partiet blir splittrad. Vissa utspel kan dessutom vara ogenomtänkta, som Gudrun Schymans pengabål under Almedalsveckan. Jag tror inte att det hjälpte partiet.

Följ ämnen i artikeln