Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Erling, Jarl

"Förbjud telefonförsäljning utan samtycke"

Publicerad 21.03

Konsumentverkets generaldirektör vill förbjuda telefonförsäljare att kontakta personer utan uttryckligt samtycke. Arkivbild.

Förbjud telefonförsäljare att kontakta personer som inte uttryckligen gett sitt samtycke.

Det föreslår Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell på Dagens Nyheters debattsida.

Nästan tio procent av anmälningarna till Konsumentverket förra året handlade om telefonförsäljning, med en ”tydlig överrepresentation” av konsumenter över 65 år.

I kölvattnet av skandalen kring S-lotteriets metoder är det hög tid för kraftfulla åtgärder mot en bransch som är är ett ständigt sorgebarn ur konsumentsynpunkt, anser Tisell.

”Anmälningarna om telefonförsäljning handlar oftare om vilseledande och aggressiv marknadsföring än anmälningar som rör andra marknadsföringskanaler”, skriver hon.

Avtal som rör komplexa produkter, som dessutom kan ha stor och långsiktig påverkan för hushållets ekonomi, är olämpliga att ta ställning till per telefon, enligt generaldirektören.

Därför, säger hon, är det dags att ”på allvar överväga ett förbud mot telefonförsäljning av krediter och ett opt-in-system, där företag bara får kontakta konsumenter som samtyckt till det”.

Följ ämnen i artikeln