GM stoppar Saab-affär

Publicerad 2011-11-07

GM stoppar försäljningen av sina tekniklicenser till Saabs tilltänkta kinesiska ägare.

Beskedet kom i dag.

– Nu är det tillbaka till ritbordet, säger Victor Muller till Aftonbladet.

Som Aftonbladets bilreporter Robert Collin redan kunnat berätta i sin bilblogg stoppar General Motors Saabaffären.

"Inget lätt beslut"

Beskedet från GM kom i dag och enligt företagets talesman James Cain är det definitivt.

– Det här var inget lätt beslut för oss att fatta, säger han till TT.

Stoppet gäller att sälja tekniklicenser för de nuvarande modellerna 9–3, 9–5 och 9–4X.

I slutet av oktober slöts ett preliminärt avtal om att kinesiska bilhandelsföretaget Pang Da och tillverkaren Youngman skulle köpa Saab Automobile för runt 900 miljoner kronor.

Nu är Saab tillbaka på ruta ett.

– Nu är det tillbaka till ritbordet, säger Saabs vd Victor Muller till Aftonbladet.

Dålig affär för aktieägarna

Saab kommer nu att diskutera GM:s besked med Pang Da och Youngman.

– Jag förväntar mig att det händer i morgon. Det finns alltid alternativ men vi har begränsad med tid, säger Muller till Reuters.

Han tror att GM:s samarbete i Kina ligger bakom beslutet.

– Det är tydligt att GM är oroliga över att deras teknologi ska användas i Kina för att konkurrera med deras joint ventures", skriver han i ett sms till TT.

GM uppger i ett pressmeddelande att man sätter stopp för att affären inte är till aktieägarnas bästa.

Det skulle helt enkelt vara en för dålig affär att låta GM-tekniken komma i konkurrenters händer.

– Det gäller både Kina och andra marknader, säger James Cain till TT.

"Tror det löser sig"

Aftonbladets Robert Collin tror att Victor Muller redan har andra planer på hur Saab ska räddas.

– Räkna aldrig ut Saab och räkna aldrig ut Victor Muller. Jag tror faktiskt att det kommer att lösa sig, säger han.

Gunilla Gustavs, talesperson för Saab, säger att företaget nu riktar in sig på att lösa licensproblemet.

Frågan är om Saab över huvud taget kan bygga bilar utan licenser från GM.

– Bilarna vi bygger i dag innehåller betydande teknik från GM. Nästa steg blir att diskutera med kineserna om en bättre struktur kring våra bilmodeller. Och vi vill först se vad de diskussionerna kan leda till innan vi uttalar oss, säger hon, till TT.

– Vi är väldigt fokuserade på att lösa det här.

Aftonbladets
bloggar

ANNONS