Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Populärt alternativ kan få tunnelbanestation

Publicerad 2020-02-25

Planen är att man om 15 år ska kunna ta tunnelbanan mellan Malmö och Köpenhamn.

När Öresundsmetron kommer till Malmö vill många se ett stopp på Värnhem.

Det är också en av platserna man tittar på i den pågående utredningen.

– Det kan vara en smart kombination, säger Johan Emanuelsson, avdelningschef vid stadsbyggnadskontoret.

Arbetet med Öresundsmetron, det vill säga ett tunnelbanesystem som knyter ihop Malmö och Köpenhamn, har pågått sedan 2012.

När kommunstyrelsen sammanträdde tidigare i februari gav de berörda nämnder och förvaltningar i uppdrag att utreda hur ett metrosystem i Malmö kan se ut.

Planen är sedan tidigare att tunnelbanan ska gå från Köpenhamn till Malmö Centralstation, via Västra Hamnen. Vilka övriga platser i staden som kan tänkas få en tunnelbanestation kommer däremot att utredas under året.

– Vi ska tydligare koppla samman en möjlig, framtida, förlängning in i Malmö med utbyggnadsplanerna för staden. Det är det som kommer pågå det här året, säger Johan Emanuelsson, avdelningschef vid stadsbyggnadskontoret.

Värnhem populärt

Hur många stationer Malmö kan tänkas få om metrosystemet blir verklighet är för tidigt att svara på. När det gäller tänkbara platser måste man i sin tur fundera på om stationer ska förläggas vid redan täta delar i staden, i nya utbyggnadsområden eller en kombination av de båda.

Stationer ovan eller under jord är även det en faktor som kan påverka val av plats.

I en omröstning på Aftonbladet gällande var man helst vill att metron ska stanna har Värnhemstorget fått klart mest röster. På måndagseftermiddagen hade en dryg fjärdedel röstat på det svarsalternativet.

– Det är absolut en möjlighet. Så mycket kan jag säga; att det är en möjlighet som vi sannolikt kommer titta vidare på. Dels är det en tät del av staden och dels så kommer många bussar från olika delar av Malmö och omgivningen in där. Så det kan vara en smart kombination.

Järnvägen kan påverka

De alternativ som fått näst mest röster när Aftonbladet var i kontakt med Johan Emanuelsson var Triangeln och Kronprinsen.

När det gäller Triangeln är avdelningschefen tydlig med att det i nuläget inte är något av de hetare alternativen.

– Vi tittar på den men vi kan ju konstatera att där redan finns en järnvägsstation med koppling till både Malmö och Köpenhamn.

Kronprinsen menar Johan Emanuelsson i sin tur är en intressant plats där en station inte kan uteslutas, men han menar att befolkningsunderlaget är till dess nackdel.

Nyhamnen aktuellt

– En tunnelbana är en dyr investering som kräver ett väldigt stort resandeunderlag. Det är därför bara stora städer har tunnelbanor. Där blir det en avvägning om man kopplar en linje vidare förbi Kronprinsen. Är det tillräckligt befolkningstätt åt det hållet? Det kan vara så att det nödvändigtvis inte är högst på listan.

Istället lyfter han fram andra platser.

Södervärn och mot det hållet är också intressant. Det är ju i närheten av Triangeln men lite bakom det. Sen är det som jag sa innan att metron kan hjälpa att stärka helt nya stadsdelar som Nyhamnen. Det är också spännande att titta på - nya, täta stadsdelar.

Öresundsmetron beräknas kunna köra via Malmö C och Västra Hamnen år 2035.