Svenska företag satsar miljoner i valkampanjer

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-11-01

Svenska företag satsar miljontals kronor på det amerikanska presidentvalet.

Men vem som vinner är inte intressant för bolagen – bara de syns.

– Ju mer pengar man betalar, desto mer utrymme får man på de politiska konventen, säger Staffan Ternby, före detta informationschef på Astra Zeneca.

Läkemedelföretaget satsar absolut mest pengar av företagen med skandinaviska ägare i den amerikanska valkampanjen.

Drygt 11 miljoner kronor har svensk-brittiska Astra Zeneca hittills betalat till valkampanjerna, jämnt utdelat mellan republikanerna och demokraterna. På så sätt får företaget möjlighet att diskutera sina hjärtefrågor – mitt i den amerikanska politiska hetluften.

Lobbying är viktigt

– Det är viktigt att bedriva lobbying om frågor som läkemedelspatent. Ingen bransch är så politiskt reglerad som läkemedelsbranschen, säger Staffan Ternby, mångårig informationschef på Astra Zeneca.

– Hela den politiska organisationen är samlad på konventen. Det är ett gyllene tillfälle att tala för sin sak.

Danska Maersk satsar 1,5 miljon kronor och Swedish Match ger en halv miljon, enligt Center for Responsive Politics som kartlägger de amerikanska kampanjbidragen.

Pengarna går ofta genom en mellanhand, en ”Political Action Committe” (PAC). Hur mycket pengar man kan satsa på ett amerikanskt politiskt parti är reglerat. Därför är det här sättet att bedriva lobbying utbrett i USA.

Umgås med delegater

– Man kan se det som att köpa en biljett till ett konvent. Det är svårt att hävda att det är mutor. Men på plats har företagen möjlighet att umgås med delegaterna, säger statsvetaren och USA-kännaren Merrick Tabor.