Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Taxichaufförens coronaskräck: Tvingas köra sjuka

Uppdaterad 2023-01-12 | Publicerad 2020-07-18

Taxichauffören Saber, 47, körde en coronasjuk patient – utan skyddsutrustning eller information om att han var smittad.

Nu larmar han om de osäkra arbetsvillkoren för yrkesgruppen.

– Det ökar ju smittrisken både för mig och mina kunder, säger Saber.

Under onsdagsmorgonen fick taxichauffören Saber, 47, en körning från Hägersten till Karolinska i Huddinge. Det var en sjukresa bokad genom Region Stockholms färdtjänst, såna som han får dagligen.

Kunden hade svårt att ta sig in i taxin, bad om hjälp och Saber hjälpte honom.

– När han sitter i taxin berättar han att han har varit sjuk i corona jättelänge. Jag fick panik och hoppades bara att han inte skulle hosta under resan, berättar Saber.

Taxichauffören Saber, 47, tvingades köra en coronasjuk patient.

”Är jag inte värd något?”

Saber körde mannen till infektionsavdelningen för coronapatienter på Karolinska Huddinge, där en sköterska, i full skyddsutrustning, tog emot patienten. Själv hade Saber ingenting för att skydda sig.

– Jag frågade henne om hon tyckte att det var rätt att han åkte med mig. Hon sa ”nej, du ska inte hantera svårt coronasjuka”. Då kände jag bara – är jag inte värd någonting, säger Saber.

Han och hans kollegor kör ofta sjukresor på uppdrag av regionen, och under pandemin har de blivit en allt större del av deras körningar. Att vara orolig för att bli smittad är en del av jobbet, men att ha kört en bekräftat smittad coronapatient och inte ha fått veta det på förhand är respektlöst och farligt, menar han.

– Hade jag vetat det hade jag inte tagit körningen. Det innebär ju en risk för mig och min familj, men också för kunder som kommer efter. Jag försöker vädra ut och torka med desinfektionsmedel, men jag vet inte om det räcker och har ju ingen möjlighet att desinficera hela taxin, säger han.

Taxichaufför är ett högriskyrke

En studie från Folkhälsomyndigheten visar att taxichaufförer är den yrkesgrupp som löper störst risk att bli sjuk i corona.

Saber är kritisk till att det inte finns bättre skyddsåtgärder för honom och hans kollegor och efterlyser ett säkrare system för sjuktransporterna.

– De som är coronasjuka borde bara köras i särskilda bilar som har skyddsutrustning. Det här kan hålla i sig en lång tid så vi måste ha ett system som fungerar, säger han.

En sjuksköterska i skyddsutrustning mötte upp Saber vid infektionsavdelningen på Karolinska i Huddinge.

Har gått i konkurs

Saber och hans kollegor i taxibranschen har drabbats dubbelt av coronakrisen. Inte bara tillhör de yrkesgrupper som har högst smittrisk – de är också hårt pressade ekonomiskt. När turister och affärsresenärer uteblivit har många svårt att betala sina räkningar.

Att tacka nej till körningar av rädsla för coronasmitta är för många inget val. Det gör det ännu viktigare att det finns ett fungerande system som skyddar dem, menar Saber.

– Många har blivit arbetslösa och en del har gått i konkurs. Vi har tappat hälften av våra inkomster. Jag har kört taxi i 20 år, jag har aldrig varit med om något liknande.

”Jag har kört taxi i 20 år och har aldrig varit med om något likande”, säger Saber.

Enligt Cabonline Group, som Saber kör för, finns det tydliga riktlinjer kring sjukresor och misstänkt coronasmittade. De ska köras i särskilda transporter, inte i taxi.

– Upptäcker förarna att det är en körning med en coronasmittad person så ska de höra av sig till växeln och då avbokar vi den, säger Ulf Samell, presstalesperson på Cabonline Group.

Hur ser du på att det här ändå har hänt nu?

– Det är inte meningen att det ska kunna göra det, det ska vara väldigt tydligt hur det här ska gå till.

Det är regionen som bokar sjukresor och transport av misstänkt coronasjuka. På sll.se står det att patienter med smittsamma sjukdomar inte får åka med sjukresor.

Aftonbladet har sökt regionen för att reda ut vad som har hänt och hur rutinerna kring bokning av sjukresor och coronasjuka ser ut. Ingen har återkopplat med svar sedan i onsdags.