Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ellen, Lena

Amena bär hijab – är modejättens nya modell

Publicerad 2018-01-19

Amena Khan, från Storbritannien, hade aldrig trott att hon en dag skulle få medverka i en reklamkampanj för ett stort märke. Nu syns hon i en kampanj för hårprodukter – klädd i sin hijab, skriver brittiska Vogue.

Skönhetsföretaget L'Oréals brittiska filial lanserade nyligen en reklamkampanj för att marknadsföra en ny produktserie. En av kvinnorna som syns i kampanjen är Amena Khan – som bär hijab. 

– Hur många märken gör så här? Inte många. De använder sig av en tjej, vars hår du inte kan se, i en hårkampanj. Detta för att de värdesätter våra röster, säger hon till Vogue och fortsätter:

– Man undrar ju varför vissa antar att kvinnor som inte visar sitt hår inte tar hand om det? Det skulle innebära att alla som visar sitt hår tar hand om det bara för att visa upp det för andra. Den tankegången försvagar vårt självförtroende och vår känsla av självständighet. Mitt hår är viktigt för mig oavsett om andra ser det eller inte.

Khan understryker att hårvård är väldigt viktigt för henne, även om hon inte visar det offentligt.

Gör reklam för hårprodukter.

”En banbrytande kampanj”

Kampanjen tros vara den första i sitt slag, där en modell med hijab marknadsför hårprodukter. Khan hoppas att andra kommer att ha känna att de kan relatera till henne.

– Jag började inte använda hijab förrän jag var i tjugoårsåldern. Men jag har aldrig sett någon i medier som jag har kunnat relatera till. Det var nästan ett firande när man såg en mörkhyad person på tv. Jag har alltid velat medverka i media men har alltid trott att det endast varit en dröm och det är därför jag aldrig satsat på det, för att jag trodde att det inte skulle vara för mig. Vilket är synd. Jag tänker att en kampanj av det här slaget hade gjort att jag känt tillhörighet, säger hon till Vogue.

Till vardags arbetar hon som skönhetsbloggare, youtuber och driver ett eget sminkföretag. Hon har lagt ut reklamvideon på sin Instagram där hon benämner kampanjen som en ”banbrytande kampanj”.  Och flera verkar hålla med. ”Äntligen”, ”Ikonisk”‚ ”Älskar, älskar, älskar”, är några av kommentarerna om hennes medverkan.

A game changing new campaign!!! 👏🏽❤️ So... lately I’ve had a complex relationship with my hair feeling lacklustre. When I take off my scarf, I want my hair to be more radiant - don’t we all? 🙆🏽‍♀️✨ I’m so excited and incredibly proud to announce that I‘m part of the new L’Oreal Paris Elvive World of Care Campaign which showcases Elvive’s breadth of products catering to a wide range of demanding hair types. I’m The Pink One which has been specially formulated for dull hair to boost shine. @lorealhair #WORLDOFCARE #ELVIVEXRANKIN #ALLWORTHIT #AD