Humorprofilen blir viral i höst

Publicerad 2014-09-09

Efter vårens klickfest med nästan 500 000 startade strömmar per avsnitt är Viral TV tillbaka med ny programledare, bekant som ena halvan av en känd humorduo.

I höstens upplaga av Viral TV får Julia Skott sällskap av Måns Nilsson, sedan många år ett flitigt förekommande namn inom radio- och tv-branschen. De möts för första gången på Aftonbladets redaktion, och likheterna och olikheterna framkommer direkt.

- Jag gör mycket humor och gillar att utforska saker. Julia har den teoretiska bakgrunden och vet mer. Min trevligaste men också jobbigaste sida är att jag tycker så mycket är intressant. Jag kan ägna timmar åt att läsa om hibiskusar, runstenar eller om en staty i Mongoliet, säger Måns Nilsson.

- Medan jag nördar in på lite större grejer, fyller Julia Skott i, aktuell för sin tredje säsong som programledare för Viral TV.

- Som katter.

”Tar internet på allvar”

De är rörande överens om mottot för programmet: Vad är grejen och hur svårt kan det vara?

- Lägg till den tyngd som kommer av fördjupning och analys. Vi tar trender på internet på allvar, ett allvar vi kombinerar med humor. Och förutom att vi själva är smarta tar vi in smarta människor.

Så, hur enkelt är det att skapa viralitet?

- Går det? Njä, men man kan skapa förutsättningar. Vi har testat tidigare i programmet och vi kommer prova igen, lovar Julia Skott, aktuell för sin tredje säsong av

- Största utmaningen med att jobba med virala klipp är att det går så jäkla fort därute. Det här är internet, vad som helst kan hända.

Och vad händer för er på internet, hur börjar dagen?

- Med sociala medier, allt som oftast Facebook. Jag får nyheter via mina vänner och kollar virala trender lika mycket som jag läser. Jag lever större delen av mitt liv på internet, berättar Julia Skott.

För Måns Nilsson ser det annorlunda ut.

- För mig är det helt ointressant att socialisera på nätet. Jag är aktiv i vissa forum för att hålla mig uppdaterad inom mina tvåtusen intresseområden. Sedan är jag såklart ute efter ren underhållning, jag tittar på före- och efterbilder på folks rum, först ostädade, sedan städade. Eller på ett cornflake som liknar Tom Cruise. Min sökhistorik är nog den mest bisarra i Sverige.

Han funderar en stund för att sedan tillägga:

- Jag är jätteglad för att jag fått äran att leda detta. Äntligen kan jag motivera för mig själv att jag surfar planlöst fyra timmar om dagen.

Viral TV har säsongspremiär på Aftonbladet TV den 11 september.

I programmet: Höstens stora nomineringstrend.