Poliser körde olagligt - hade glömt två däck

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-07-05

Missade två sommardäck

Vid tankstoppet gjorde polispatrullen en ovanlig upptäckt.

Deras bil hade sommardäck på en sidan och vinterdäck på andra.

Olagligt och livsfarligt.

– Vi var väl inte helt sammanbrutna, men vi förstod att vi var tvungna att rapportera felet, säger en polis som åkte med bilen.

Upptäckten gjordes i maj på en bensinmack i Eskilstuna. Tre förvånade poliser konstaterade att de kört de åtta milen från Skavsta flygplats med en olaglig däckuppsättning.

– Det är inte bra, säger en av poliserna till Aftonbladet.

De hade inte märkt något under färden.

Ökar riskerna

I tillbudsrapporten står det att olika typer av däck ökar risken "enormt" för att något oförutsett händer och en eventuell följande olyckan inträffar.

Biträdande chefen på gränspolisen i Södermanland, Lasse Wennholm, ser allvarligt på det inträffade. Han har inte upplevt något liknande under sina 30 år som polis.

– Jag tyckte det var viktigt att vi anmälde, säger han.

Mänskliga faktorn

Den mänskliga faktorn, det vill säga serviceenheten som varje vår byter däck på polisen bilar, antas ligga bakom felet.

– Vi var väl inte helt sammanbrutna, men vi förstod att vi var tvungna att rapportera felet, säger en poliserna som åkte med bilen.

Drack ni kaffe, åt munkar och begrundade er lustiga däckuppsättning?

– Nej, vi uppfyller inte schablonbilden.

Aftonbladets bilexpert Robert Collin är inte alltför överraskad.

– Polisen har gjort tabbar innan. En gång körde en polis iväg med olika stora däck från verkstaden. Mekanikern var på kafferast och polisen hämtade ut bilen för tidigt, säger han.

Olika egenskaper

Enligt Robert Collin är den stora skillnaden mellan vinter- och sommardäck att vinterdäck är mjukare.

– Om man måste bromsa eller gör en undanmanöver kan det hända väldigt konstiga saker. Bra grepp på ena sidan, dåligt på andra sidan, säger Robert Collin.