Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Frans, Frank

Aftonbladet-tv slår alla rekord!

Publicerad 2012-12-15

En enorm succé!

Aftonbladets tv-satsningar kan inte beskrivas på något annat sätt.

– Vi har två miljoner unika ­besökare till Aftonbladet tv i veckan – och därtill en galen tillväxt, säger Magnus Zaar, chef på webb-tv.

Aftonbladet har de senaste åren satsat hårt på egna tv-produktioner. Och satsningarna har slagit mer än väl ut.

– Online-tv är framtiden, säger Magnus Zaar.

Jessica Linnman, också hon chef på web-tv, håller med.

– Fler och fler använder datorn eller telefonen för att titta på tv-program, och vi leder utvecklingen. Folk tittar annorlunda nu för ­tiden och vårt programutbud är ­anpassat efter de behoven.

Exemplen på Aftonbladets tv-succéer är många.

Programmet ”Oj, vilken vecka!” som leds av Aftonbladets debattchef Karin Magnusson, med panelmedlemmarna Oisín Cantwell, ­Lena Mellin och Robert Laul, har haft siffror på över en halv miljon tittare.

Nytt fotbollsprogram

Och nyligen lanserades den ­senares fotbollsprogram ”Bollklubben” tillsammans med Aftonbladet-profilerna Johanna Frändén, Erik Niva och Simon Bank.

Redan första programmet hade runt 175 000 besökare, och därefter har det fortsatt att öka.

– Det är också viktigt, att programmen görs av och med Aftonbladet ögon, av våra medarbetare som har en ”Aftonbladet-själ”, ­säger Jessica Linnman.

Förklaringarna till framgångarna är flera.

Tv-tittarna har i dag möjligheten att se ett program när de vill, och inte när det råkar sändas på ”vanliga” tv:n. En allt bättre internetuppkoppling gör att programmen kan ses utan långa buffringstider, eller med ett evigt hackande.

Anpassade program

– Och visst, de vanliga tv-bolagen har sina play-tjänster, men där handlar det nästan uteslutande om repriser av program. Vi gör program för webben, anpassat efter människors förändrade tv-vanor, säger Magnus Zaar.

Sifforna kan bara tolkas på ett sätt:

– Vi har hittat det som tittarna vill ha, säger Jessica Linnman.

Förutom förproducerade web-tvprogram är Aftonbladets live-tv en enorm framgång.

Över 1 miljon tittningar

– Vi sände live från USA-valet i 12 timmar. Programmet hade 1,1 miljoner startade tittningar, säger Magnus Zaar.

– Där ruckades broadcastingbalansen.

– Vi visade att vi kan ta en ­riktig plats och konkurrera med de traditionella kanalerna, som vanligen är de som haft den ­typen av produktioner.

Och förra veckan sände ­Aftonbladet live-tv under snökaoset.

Hundratusentals tittare följde ”Bärgar-Robbans” veder-mödor med att dra loss fastkörda bilar runt om i Stockholmsområdet.

– Och dessutom har vi lysande siffror vad gäller tv från ­nyhetshändelser, säger Jessica Linnman.

”Bara början”

– De som besöker Afton­bladet på nätet vill ha både text, bild och rörligt, och vi ger dem det, säger Magnus Zaar.

Även om Aftonbladet i dag dominerar webb-tv i Sverige ­sitter redaktionen långt ifrån nöjda.

– Det här är bara början, säger Jessica Linnman.

– Vi är nummer ett och det ska vi fortsätta vara.

– Vi utvecklas hela tiden och ska vara först in i framtiden, ­säger Magnus Zaar.

Aftonbladets tv-program (urval)

Klicka på namnet för att komma till programmets startsida!

Oj, vilken vecka

Bollklubben

OMG

After Ice med Tomas Ros

Nöjesbladet Film

Schulman Show

Sportmagasinet

På middag hos Hannah och Amanda