Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Leopold

Lärare till sina elever: ”Ni suger!”

Publicerad 2015-10-21

Rektorn: Jag måste utreda det här

Texten på tavlan när eleverna kom in i klassrummet.

Lisa Törnbrant, 17, och flera av hennes klasskompisar blev förvånade över hur de bemöttes av sin lärare på måndagens svensklektion. På tavlan stod det att deras ”läsförståelse suger”.

– Helt plötsligt började läraren skrika på oss, säger Lisa till Aftonbladet.

Lisa Törnbrant tog kontakt med en specialpedagog efter händelsen.

”Till flera/många av er i klassen: Er läsförståelse suger!”, stod det på tavlan när eleverna på S:t Eriks gymnasium i Stockholm kom in i klassrummet i måndags.

Läraren ska också ha skällt ut eleverna och haft en onödigt hård ton, enligt elever Aftonbladet haft kontakt med.

– Vi kom in i klassrummet och då började läraren helt plötsligt skrika på oss. Och så såg vi att det stod så där på tavlan, säger 17-åriga Lisa Törnbrant.

Sedan sa läraren att eleverna ”inte kommer komma vidare någonstans i livet med den här takten”.

Skulle läsa ”Röde orm”

Utskällningen kom efter att klassen läst Frans G Bengtssons ”Röde orm” som är skriven på gammaldags svenska. Därefter skulle de skriva en uppsats. Något som minst sagt var svårt för många elever. Flera av dem, inklusive Lisa, har dyslexi eller andra liknande svårigheter.

– Läraren tror att alla ska kunna, det spelar ingen roll om man har någon diagnos, säger hon och fortsätter:

– Vi hade ändå gjort vårt bästa. Läraren sa att det inte var meningen att såra utan att peppa oss, men det var inte särskilt motiverande. Det kändes inte så kul att läraren sa att man sög.

Rektorn: ”En erfaren lärare”

Med hjälp av en specialpedagog som finns tillgänglig för de som har olika svårigheter har Lisa nu tagit händelsen vidare till en av skolans rektorer, Johan Abrahamsson. Han har dock inte hunnit prata med läraren, som är borta på utbildning.

– Jag behöver givetvis prata med läraren för att förstå vad det finns för omständigheter. Det här är en erfaren lärare med stor kompetens. Det förvånar mig att det här har hänt, säger han till Aftonbladet.

Han poängterar att elevernas berättelse givetvis är allvarlig om allting stämmer.

– Det är fullständigt orimligt att eleverna ska känna sig kränkta på något sätt. Det är naturligtvis inte acceptabelt. Det här måste jag utreda.

Lisa och hennes kompisar känner att rektorn och andra i skolledningen inte har brytt sig tillräckligt om deras problem tidigare.

– Men vi hoppas att det tas på allvar den här gången, säger hon.

Följ ämnen i artikeln