Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Här blir inga vrålåk sålda

Publicerad 2012-06-13

Aftonbladet i krisens Grekland – där ingen längre vill ha Porsche

Aten. Att Grekland var på väg mot en krasch kunde man lätt se redan 2007. Då såldes 559 Porschar i landet. Det var ett tecken på att ekonomin var överhettad och att det fanns för mycket billiga lån.

I dag är den nye general­agenten för Porsche, Sotiris Hatzikos, glad om han lyckas sälja en bil i månaden. Den gamle generalagenten gick i konkurs förra året.

Aftonbladets fotograf Urban Andersson och reporter Peter Kadhammar på plats i Aten.

Att affärerna är katastrofala syns inte utanpå. Bilaffären är ny, rutorna så välputsade att jag går rakt in i en av dem, och inomhus står nya och gamla fordon och väntar på kunder.

Som inte kommer. Av Greklands sammanlagt 6 000 Porschar är ungefär 1 000 till salu. Skattemyndigheten har nämligen börjat skönstaxera personer med låga deklarerade inkomster men fina bilar.

Sotiris Hatzikos är en 49-årig optimist som säger att hans företag tog över konkursboet därför att om några år, tre, fem, kommer folk att köpa sportbilar igen. Frågan är hur många.

Den brittiska tidskriften Economist har konstruerat ett Big Mac-index, ett enkelt sätt att jämföra köpkraften i olika länder genom att jämföra priserna på hamburgare. Aftonbladet kan i dag publicera ett nytt sätt att mäta när ett land befinner sig i en ekonomisk bubbla och är på väg mot krasch och ruin.

1997 såldes 18 Porschar i Grekland. Det talet reflekterar landets ekonomi, bankernas ovilja att låna ut pengar till konsumtion och skatteläget för sportbilar. Året efter såldes 19 Porschar.

2002 gick Grekland med i eurosamarbetet och strax tog försäljningen fart. 2004 såldes 399 Porschar och så fortsatte det stadigt uppåt: rekordåret 2007 såldes 559.

Men Greklands ekonomi var i grunden densamma som tio år tidigare, då generalagenten ­bara lyckades kränga 18. Det är en nation som odlar oliver, ­ystar fårost och lever på turister. Som jämförelse kan nämnas att den svenska importören av Porsche aldrig sålt så många bilar som grekerna på ett år. Rekordet ligger på 504. Det var också 2007, året före den amerikanska finanskraschen som spred sig till Europa.

Sverige har drygt nio miljoner invånare, Grekland drygt elva. Sverige är nästan dubbelt så rikt som Grekland. Hur kunde grekerna köpa fler Porschar?

Inträdet i euron medföljde att bankerna började konkurrera om att få låna ut pengar. Samtidigt sjönk räntorna från att ha legat på 15 procent till tre eller fyra. Parlamentet passade också på att sänka skatten på bilar så att Grekland skulle passa bättre in bland länder som Tyskland, Holland och Frankrike.

– Plötsligt blev pengar så billiga att de var gratis – trodde folk. Alla levde i illusionen att ekonomin var fantastisk, ­säger Sotiris Hatzikos.

Vi sitter i bilaffären och pratar över en kopp kaffe. Pr-chefen och butikschefen är också med. Ingen förväntar sig att det ska kliva in en kund ­genom dörren.

– Vi lever i ett samhälle där tillväxten är Gud. Folk började låna pengar som de trodde att de skulle tjäna i framtiden.

Hatzikos är inte helt glad när jag presenterar idén om ett Porscheindex som mätare av ekonomiska bubblor. Men han protesterar inte heller.

– Med de billiga pengarna förändrades synen på världen. Folk sa inte längre: Jag ska ­köpa en Porsche för 100 000 euro. De sa: Jag köper en ­Porsche för 2 000 euro i månaden.

Antalet sålda sportbilar är naturligtvis inte extremt stort. Men de speglar en ekonomi som plötsligt byggde på lån – till bilar, bostäder, hoppfulla ­investeringar, semesterresor – ungefär som Sverige inför fastighetskraschen för 22 år sedan. (Porscheförsäljningen steg ­ordentligt i Sverige på 1980- talet. 1985 såldes 455 bilar. 1992, året efter fastighetskraschen, såldes 71.)

– Vi skiljer oss inte från andra. Men vi utmärkte oss ­genom att spåra ur i konsumtionen, säger Sotiris Hatzikos.

Inte ens finanskraschen i USA 2008 dämpade köpfesten. Det året köpte grekerna 457 Porschar, året efter 424 och ­sedan dånade verkligheten in när grekiska staten fick tigga om nödlån i Bryssel.

Förra året såldes 37 Porschar.

Jag har bett bilföretagets ­huvudkontor i Stuttgart om statistik för försäljningen i en rad andra länder. Presskontoret lämnar inte ut siffror för enskilda marknader mer än Tyskland där försäljningen går strålande. Även för Europa som helhet går försäljningen bra (efter en kraftig dipp efter finanskraschen).

Ryssland är Porsches fjärde största marknad i Europa efter Tyskland, England och Italien.

– Jag har förstått att de kommer att sälja 700 till 1 000 Porschar i Ukraina i år, säger Sotiris Hatzikis.

Om den prognosen stämmer är det dags att sätta på sig ­säkerhetsbältena.