Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Vendela

Här är svenske oljemiljardärens nya yacht

Uppdaterad 2015-03-13 | Publicerad 2015-03-12

Lyxkryssaren har fem våningar och är utrustad med en pool, biosalong och flera barer, enligt uppgifter till Handelsbankens nyhetskanal, EFN. 1 000 personer ska ha arbetat med bygget, men det är okänt vad det har kostat att bygga den.

Vad är 81 meter långt, fem våningar högt och rymmer en pool, biosalong och flera barer.

En Finlandsfärja?

Nej, svenske oljemiljardären Lukas Lundins nybyggda lyxyacht Savannah.

Fartyget ska ha tagit fyra år att bygga men lämnade i förra veckan varvet i de nederländska staden Aalsmeer för att sätta kurs mot Rotterdam, där dess ägare Lukas Lundin enligt obekräftade uppgifter till Dagens Industri förväntas få den levererad.

Savannah är världens största hybridyacht, den kan alltså köras på både el och diesel, och ska ha fått en del att höja på ögonbrynen när den gled fram på holländska kanaler.

"Den är ju så ofantligt stor att den knappt kunde passera genom ett flertal trängre passager”, säger Ewa Wildmark, frilansjournalist stationerad i Nederländerna, enligt Dagens Industri.

På torsdagen är fartyget i Schiedam utanför Rotterdam, enligt sajten Marine Traffic.

Hemlig prislapp

Hela 1 000 personer ska ha arbetat med bygget, men prislappen är hemlig. Lyxkryssaren har fem våningar och är utrustad med en pool, biosalong och flera barer, enligt uppgifter till Handelsbankens nyhetskanal, EFN.

Den har en undervattenslounge där gästerna kan titta på fiskarna utanför – eller se vilka som badar i den 9 meter långa poolen ovanför, enligt CNBC.

Gästerna bor flott i någon av de fyra stora gästsviterna och det finns en jättesvit med egen balkong, troligtvis tänkt för ägaren själv. Det finns också plats ombord för 26 besättningsmän.

Savannah är registrerad under caymansk flagg och kommer enligt Marine Traffic ha sin hemmahamn i Bloody Bay utanför Jamaica.

Säljer gamla båten

För den som är intresserad av att skaffa båt framåt sommaren hyr Lukas Lundin just nu ut sin gamla båt Odessa för 2,3 miljoner kronor i veckan, enligt EFN. Den ligger även ute till försäljning.

Savannah går ju däremot på BÅDE el och diesel, vilket kan spara 30 procent av bränslekostnaderna.

Följ ämnen i artikeln