Vraket läcker olja – 40 år efter mystisk förlisning

Publicerad 2014-06-29

M/S Immen sjönk under oklara omständigheter 1977 utanför Gotska sandön.

Ombord fanns 62 ton olja – som nu har börjat läcka ut från vraket.

Kustbevakningen upptäckte den potentiella miljöbomben tack vare satellitövervakning.

M/S Immen har länge klassats som ett av de potentiellt farligaste vraken längs de svenska kusterna.

I går upptäcktes olja i närheten av platsen där fartyget ligger på över 100 meters djup.

– Vi fick en indikation via en satellitbild och skickade dit kustbevakningsflyget. Då såg vi att det fanns olja på platsen. När vi fick dit en ytenhet från Gotland kunde vi se att det bubblar upp olja från bottnen, säger Anders Ekstrand, operativ ledare vid Kustbevakningen.

Tonvis med olja

På söndagen undersökte Kustbevakningens fartyg Triton vraket med ett avancerat ekolod samtidigt som man försökte sanera vattenområdet från olja.

Under måndagen ska vraket undersökas ytterligare med en trådstyrd undervattensfarkost med sonar och kamera.

62 ton olja ska ha funnits ombord när fartyget förliste, enligt Kustbevakningen. Hur mycket av det som läckte ut vid själva förlisningen är oklart.

– Oftast läcker en del av oljan ut när hon förliser. Är oljan kvar i fartyget rostar någon del till slut sönder och det gör att det börjar läcka ut olja, säger Anders Ekstrand.

Om oljeutsläppet förvärras finns inga metoder nära till hands för att täta läckan.

– Vi har inte utrustningen eller förmågan så att vi kan gå ner till 100 meters djup och täta ett oljeutsläpp. Vi kan gå ner med dykare till max 40 meter, säger Anders Ekstrand.

M/S Immen sprang läck och förliste i hårt väder den 3 april 1977, 30 sjömil norr om Gotska sandön.

"Sjöhävningen var kraftig"

Alla ombord klarade livhanken. Styrmannen Stig Samuelsson berättade för några år sedan om det dramatiska förloppet för Bohuslänningen.

– Livbåtarna gick inte att få loss utan vi tog oss till flottarna. Sjöhävningen var kraftig och helikoptern kunde i det svåra vädret inte skicka ner någon yträddare. Vi fick klamra oss fast på flotten. Från helikoptern firade man ner en lina som vi virade runt kroppen och tog ordentligt tag med båda händerna. Så hissades vi upp och in i helikoptern, som förde oss till Visby.

Omständigheterna kring förlisningen är oklara och det har funnits teorier om att fartyget kolliderat med ett "okänt undervattensobjekt".

– Jag har läst om att det finns teorier om att det kolliderat med ett okänt föremål. Den andra teorin, som kanske är mer trolig, är att ett konstruktionsfel i närheten av maskinrummet gjorde att det sprang läck, säger Anders Ekstrand.

ANNONS