Bilägarna rasar över problemen med Audi A6

Publicerad 2013-03-08

Ny rapport avslöjar: Audin är värst i klassen

På verkstad ”Jag måste ta ställning till om jag ska betala 90 000 kronor för att få den reparerad”, säger  Tord Elfwendahl.

Nu har en ny rapport bevisat det bilägarna länge rasat över.

Audi A6 är premiumbilen med överlägst mest motorproblem.

– Det är för jävligt, säger Tord Elfwendahl, 59, vars Audi har havererat fyra gånger.

På nätforumet nordicaudi.com samlas just nu ett större antal Audiägare med liknande upplevelser: motorhaveri och reparationskostnader på närmare 100 000 kronor. I slutet av februari publicerade en användare ett öppet brev till Audi - där bilmärket uppmanas att ta ansvar för vad man kallar för ett konstruktionsfel.

I samtliga fall handlar det om att kamkedjan brustit i motorn på bensindrivna modeller av Audi A4 och A6.

Lät som tröskverk

En av dem som drabbats är Tord Elfwendahl från Stockholm.

2008 havererade motorn på hans tre år gamla Audi A6 3.2 FSI under en resa till Blekinge.

– Den började låta som ett tröskverk, säger han.

På verkstaden visade det sig att kamkedjan hade brustit. Mekanikerna tvingades byta ut i stort sett hela motorn.

– Efter det skulle jag köra hem bilen. Men efter några mil rasade den igen, säger Tord Elfwendahl.

Nya problem

Efter att motorn havererat ytterligare en gång när mekanikerna provkörde fungerade bilen till slut hjälpligt, berättar Tord Elfwendahl.

Men förra månaden var det dags igen.

För fjärde gången totalhavererade motorn i Tords Audi till följd av kamkedjan. Tidigare betalade Audi reparationerna som ”goodwill”. Men nu är det slut med det - och maskingarantin är utgången.

– Nu står den på verkstaden och jag måste ta ställning till om jag ska betala 90 000 kronor för att få den reparerad, säger Tord.

Sämst i klassen

Tord Elfwendahl och de andra upprörda Audiägarna får uppbackning av en ny rapport från Länsförsäkringar.

Enligt rapporten har Audi A4 och A6 överlägset mest motorskador per modell jämfört med andra märken. Men Audi är värst också på en annan punkt. När haveriet är framme tvingas Audiägarna betala allra mest för att få felet reparerat, enligt rapporten. Den genomsnittliga kostnaden för en maskinskada på en Audi A6 är 28 000 kronor. Hos konkurrenten BMW 3 ligger kostnaden bara på 18 000 kronor.

– Om det är ett motorbyte så kostar det mer än om man byter en liten detalj, kommenterar Audi Sveriges informationschef Irene Bernald.

Hon uppger att företaget är medvetet om problemen med kamkedjan på vissa modeller - och hävdar att de kunder som råkat ut för problem inte skött sina bilar ordentligt.

– Vi känner till att det finns ett antal fall.

– Den erfarenheten vi har av de fallen är att det är ganska gamla bilar och att man inte har följt den rekommenderade serviceplanen.

”Stort mörkertal”

Jonas Borglund är reporter på tidningen Teknikens värld och begagnatexpert. Han är väl bekant med problemen och hävdar att de drabbade Audiägarnas misstag i stället är att de följt företagets rekommendationer.

– Det beror på de långa serviceintervallerna på 3 000 mil. Det är jättebra i marknadsföringen men i verkligheten måste man byta olja och oljefilter vid 1 500 mil för att motorn ska klara sig ifrån haveri.

Hur stort är det här problemet?

– Audi kommer inte att ge något svar om du frågar. Jag tror att det finns ett stort mörkertal, säger Jonas Borglund.