Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ragnar, Ragna

Facket: "Det är en tung dag"

Publicerad 2014-01-21

De stora varslet på SJ slår hårt mot hundratals anställda.

Inom facket försöker man just nu bygga upp en krisorganisation för att möta de berörda ute på arbetsplatserna.

– Det är en tung dag för oss på SJ, säger säger Erik Johannesson, ordförande för Seko vid SJ.

Erik Johannesson.

Morgonens sparpaket från SJ innebär att 400 anställda varslas om uppsägning. Många av dem, 237 stycken, arbetar i dag inom administrationen i huvudsak på huvudkontoret i Stockholm samt i Göteborg, Malmö och Krylbo. Dessutom läggs 17 resecenter ned runt om i landet.

Från fackligt håll beskriver man dagens besked som "tungt".

– Det är ett större varsel än vad vi hade räknat med. Det berör väldigt många av våra medlemmar i resebutiker och i contactcenters. Där har vi våra stora medlemsgrupper. Men vi har folk på huvudkontoret också som är medlemmar. Det är tråkigt för alla som berörs, säger Erik Johannesson på Seko SJ.

"Lite förvånade"

Han beräknas att det är ungefär 130-140 medlemmar inom Seko som berörs.

– Vi är inte förvånade över att man minskar den centrala administrationen. Det hade vi varit inställda på rätt länge. Däremot är vi lite förvånade när det gäller omfattningen på resebutiker och att man lägger ned så många av dem.

Erik Johannesson menar att det är svårt att säga hur SJ egentligen mår som bolag i dag.

– Det har funnits en framtidsoptimism, framför allt sedan vi bytte vd. Men nu blir det nog en rätt lång uppförsbacke innan vi kan känna att det finns någon optimism. I dag handlar det om att sitta i telefon och prata med medlemmar och bygga en krisorganisation som kan möta medlemmar ute på arbetsplatserna.

Redan i morgon inleds MBL-förhandlingar mellan fack och arbetsgivare om dagens varsel.

LO: "Det är tragiskt"

LO:s andre vice ordförande Ingela Edlund beklagar morgonens besked.

– Det är alltid tragiskt när folk måste gå från sina jobb, framför allt när det finns ett intresse av att åka tåg som är större än någonsin. Men tyvärr är det här en effekt av de avregleringar som har genomförts. Det är något fel på både den svenska och den europeiska järnvägspolitiken, säger hon.

Edlund menar att det faktum att det är fritt att köra över gränserna har inneburit allt hårdare konkurrens för SJ.

– Men det stora felet på den svenska politiken är väl egentligen att man har ett enormt avkastningskrav på SJ. Man skulle kunna ålägga dem ett samhällsansvar och ha ett något lägre avkastningskrav. Men man har valt den andra vägen och egentligen höjt det när konkurrensen har ökat. Även om Peter Norman (M) nu sagt att det ska sänkas tror jag inte vi kommer bli nöjda med hur mycket.