Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Facket: ”Det här kommer hända igen”

Publicerad 2011-08-04

SJ har publicerat rutinerna för avvisning av resenärer på sitt intranät.

Fler barn kommer att avhysas från tåg.

Det menar huvudskyddsombudet Lennart Jansson på Seko SJ.

– Som rutinerna ser ut nu kommer det här hända igen. De är omöjliga att följa, säger han.

Lennart Jansson är inte bara kritisk till SJ, när det gäller bolagets uttalanden om att den ansvariga konduktören som tivingat av flickan har gjort fel.

Han anser dessutom att SJ:s budskap om rutinerna för när personer ska avhysas från tåg inte går att rätta sig efter.

Rutinerna okända

SJ gick i går ut med ett dokument "Ombordrutiner för avvisning", som lades upp på de anställdas intranät.

Där anges att personalen ska säkra att personen fyllt 15 år, ringa barnets målsman och säkra att personen är barnets målsman, samt komma överens om var barnet ska överlämnas.

– Det är nya delar i dessa rutiner: att man ska ta reda på om personen är under 15. Jag har diskuterat runt bland mina kollegor och ingen har sett det här tidigare. Det finns inget datum heller. Frågan är när det producerades.

– De här rutinerna är omöjliga att följa för vår personal. Dels ska man kunna bedöma om en person är under 15 år. I den här åldern har de ofta inte legitimation. Dels ska man bedöma om personen ska kunna ta sig från stationen. Hur ska man bedöma det? Vår personal är varken psykologer eller beteendevetare, säger Lennart Jansson.

"Kommer hända igen"

Därför, anser han, kommer liknande historier oundvikligen att återupprepas i framtiden.

Dessutom kommer förseningarna att öka, till följd av de nya påbuden, enligt Lennart Jansson.

– I det här läget anser jag att våra medlemmar alltid ska ringa polisen, eftersom de omöjligt kan göra de här bedömningarna själva. Det är ju inte så att polisen bara kommer för att man ringer. Det här kommer att försena tågen.

– Går SJ ut med att man alltid hellre ska fria än fälla om man misstänker att någon är under 15, kommer personerna i gråzonen, 14 till 16, att bara kunna sätta sig på tåget och åka, utan att vår personal kan göra något, säger Lennart Jansson.

Men kan inte det vara värt det, motför att riskera att kasta av barn?

– Man måste fråga sig vilket ansvar föräldrarna har i det här också. Vi har haft fall där föräldrar har satt barn på tåget utan varken biljett eller pengar.

Hur skulle rutinerna se ut, om du fick bestämma?

– Det är svårt. Men vi ska alltid se till att personerna som blir avhysta, tas om hand.

Värre sedan SJ blev bolag

Lagen om tilläggsavgifter i kollektivtrafik, från 1977, anger att personer som inte kan uppvisa biljett eller betala, "får avvisas från färdmedlet av tjänsteman."

– I lagen anges inga regler om minderåriga.

Jansson uppger också att säkerheten förvärrats sedan SJ gick från statligt till enskilt bolag 2000.

– Tidigare ägdes stationerna av SJ. Då fanns alltid personal som kunde ta hand om personerna. Nu, efter bolagiseringen, är det inte så längre.

SJ: "Det handlar om sunt förnuft"

SJ:s informationschef Dag Rosander låter uppriktigt förvånad över skyddsombudets inte känner till rutinerna.

– Det här är regler som finns och som vi haft länge. De ingår i vår grundutbildning. Det är något som alla som jobbar hos oss lär sig, säger han.

Dag Rosander framhåller också att regler inte är allt.

– Det är samma sak inom alla serviceyrken och överallt. Ledstjärnan ska alltid vara sunt förnuft och gott omdöme. Det gäller att hellre fria än fälla.

"Rutinerna väldigt tydliga"

Enligt honom går rutinerna inte att missförstås.

– Jag delar inte uppfattningen om att de är omöjliga att följa. Det är konstigt att man säger så. Jag tycker reglerna är väldigt tydliga och klara, och de ingår i grundutbildningen. Och, som sagt, ännu viktigare är sunt förnuft. Det går alltid över alla regler. Regler är till som stöd, säger Dag Rosander.

– Skulle man vara det minsta osäker om hur man ska hantera en viss situation finns dessutom alltid den närmaste chefen, produktionsledaren, till hands att fråga, tillägger han.

Rosander påpekar att det är relativt sällan incidenter uppstår.

– Allra oftast sköter vår personal det här jättebra, trots pressen som finns med fulla tåg och så vidare. Det är någon enstaka gång sådant här sker, men man ska komma ihåg att det är en promilles promille av situationerna som handhas.