Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Säljhetsen fick Anders att sluta

Publicerad 2011-04-04

”Får man in dem på byrån kan man lura på dem vad som helst”

Anders tjänade pengar på Fonus okända bonusavtal.

Nu berättar han hur kommunuppdragen gav begravningsjätten nya kunder och klirr i kassan.

– Man körde alltid samma snack med de anhöriga. Får man bara in dem på byrån så är det ajöss. Då vet man att de är 30 000 kronor fattigare när de går ut, säger han.

Anders, som egentligen heter någonting annat, har under flera år utfört transporter åt en kommun

i Sverige. Samtidigt har han jobbat på en Fonusbyrå och sålt begravningstjänster.

Hämtningarna av avlidna på olika ställen blev ett gyllene tillfälle att sy upp kunder. Han var ju där på kommunens uppdrag, men kunde samtidigt göra reklam för Fonus och styra vart de sörjande skulle vända sig:

– När en person har gått bort så tänker ju de anhöriga inte helt klart, säger Anders.

Hade hemligt knep

– Det är bara att dela ut visitkort och säga att man kan hjälpa dem. Man förklarar var man kommer ifrån och att det naturligtvis bara är att ringa oss om de har några frågor. Sedan får de en broschyr som är fullproppad med reklam för Fonus.

Anders hade ett speciellt knep som ofta brukade ge napp:

– Man ska säga att det inte är någon brådska, utan att de ska höra av sig när de känner att de orkar. Då får de världens förtroende för en, säger han.

Pressen blev för stor

Anders berättar att systemet med bonus och hetsen att försöka sälja så dyra produkter som möjligt fick honom att sluta:

– Vi fick extrabetalt för varje fall vi fick till byrån. Det kändes till slut som man åkte runt och lurade folk.

– Vill jag jobba som försäljare så här så kan jag ju lika gärna vara på en bilfirma.

Anders berättar att han har gått speciella säljkurser för att lära sig knepen.

– Det är ju så att får man bara in dem på byrån så kan man lura på dem vad som helst.

– Tvekade de inför en dyrare kista var det bara att fråga: ”Tyckte du inte att han var värd det?” Jag har aldrig hört någon svara nej på den frågan.

Strategin: Sälj dyrare

Strategin lades upp på byråns så kallade måndagsmöten:

– Där trycktes det på ordentligt: ”Sälj dyrare, sälj dyrare. Dyrare kistor, dyrare blommor”.

– Det här om att Fonus är folkrörelseägt och så speciellt är skitsnack. De har precis lika mycket vinstintressen som andra på marknaden.