Så lurar tv-bolagen dig på pengar

Uppdaterad 2012-03-30 | Publicerad 2012-03-29

Fabian Seitz.

Fabian Seitz betalar hundratals kronor i dolda kortavgifter för sitt digital-tv-abonnemang varje år.

Nu får företagen skarp kritik av Konsumentverket för sina metoder.

– Kunderna kommer inte att acceptera det här i längden, säger Fabian Seitz.

Richard Wahlund, professor i företagsekonomi.

Digital-tv-bolagen är dåliga på att berätta vad deras abonnemang egentligen kostar. Nu får Comhem, Bredbandsbolaget och Canal Digital smäll på fingrarna av Konsumentverket.

Bryter mot lagen

I en ny granskning av bolagen konstaterar myndigheten att företagen tar ut dolda "kortavgifter" varje månad.

Eftersom kortavgifterna inte sätts ut i bolagens erbjudanden bryter de mot marknadsföringslagen och är vilseledande, skriver Konsumentverket.

1 000 kronor om året

Fabian Seitz har varit kund hos Comhem i snart fyra år. Han har sett de månatliga extraavgifterna stiga, år för år.

– Det är först när man får räkningen som man ser vad det kostar egentligen, säger han.

Och det är just Comhem som står bakom de största extraavgifterna. Enligt Konsumentverkets granskning tar företaget ut en obligatorisk kostnad på 59 kronor i månaden för samtliga digital-tv-abonnemang. För sina paketerbjudanden där telefon och bredband ingår tar företaget ut en dold avgift på 88 kronor i månaden. På ett år blir det över 1 000 kronor.

Vill tjäna pengar

Richard Wahlund är professor i företagsekonomi på Handelshögskolan i Stockholm. Han säger att det finns en enkel orsak till att digital-tv-bolagen lägger till extraavgifter: de vill tjäna pengar.

– Det är en del av deras affärsmodell. Så här kommer de att göra tills kunderna reagerar, säger Richard Wahlund, som nämner att flygbolagen och banksektorn är lika duktiga på att hitta på avgifter.

Genom att dela upp det totala priset i flera delar kan företagen ge en illusion av att produkten är billigare än vad den är.

– Om du köpt något för 1 000 kronor så känns kortavgiften liten i sammanhanget, säger Richard Wahlund.

Bolagen förbereder svar

Canal Digital tar ut en dold avgift på över 400 kronor per år. På företagets presstjänst vill man inte kommentera Konsumentverkets granskning i detalj.

– Vi kommer att ta del av rapporten och se över vad de rekommenderar, säger Martina Zetterkvist, som är pr- och informationsansvarig på företaget.

På Comhem förbereder man enligt presschefen Ola Eriksson ett svar till Konsumentverket.

– Vi anser att vår marknadsföring är tydlig, men har Konsumentverket en annan syn på det är det något vi måste ta till oss, säger han.

Bredbandsbolaget har avböjt att kommentera kritiken från Konsumentverket.

ANNONS