Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Beställde leksak till barnbarnet – fick omslagspapper

Uppdaterad 2019-03-12 | Publicerad 2019-03-11

Sinett såg fram emot att ge sitt barnbarn en speciell leksaksbana hon beställt lagom till hans ettårsfirande. Men när hon öppnade paketet fann hon bara emballage med etiketter – från andra personers paket. Nu polisanmäler hon logistiskföretaget Bring.

– Jag blev så snopen. Det är personer från hela Sverige som verkar ha fått sina paket stulna, säger Sinett Christensen.

Sinett Christensen, 50, från Hästveda i Skåne ville ge sitt barnbarn en särskild leksaksbana i trä på hans allra första födelsedag. Hon beställde varan via E-bay och den skulle skickas från London.

Efter veckors väntan kom aviseringen från Bring och Sinett gick för att hämta ut sitt paket. Men hennes förväntan växlade snabbt till chock när hon öppnade det.

– Mitt paket var tomt, där fanns ju ingen bilbana, säger hon.

I paketet fann Sinett enbart omslagspapper och emballage.

Och när hon tittade närmare såg hon att emballagen hade etiketter – med andra personers adresser.

– Jag blev så snopen – och irriterad. Det var till någon i Varberg, Lidingö, Arboga. Det var personer från hela Sverige som fått sina paket stulna, säger Sinett.

”Jag blir så besviken”

Sinett ringde till budfirman Brings kundservice eftersom att samtliga etiketter var deras, vilket gör att Sinett misstänker att det måste inträffat på ett av deras lager.

Svaret hon fick var att de skulle titta närmare på händelsen men att Sinett får söka ersättning hos försäljaren.

Hon hörde även av sig till de personer vars namn stod på etiketterna. Det rörde sig om sammanlagt fyra olika personer som beställt varor och saker från både utländska företag och privatpersoner från utlandet.

– Det var samma reaktion från dem, de blev chockade. Jag blir så besviken på att man inte kan få ha sina saker i fred. Nu vågar jag inte beställa mer, säger hon.

Bring: Inte vår anställd

Sinett har ersatts av företaget hon beställt varan i från men hon vill se Bring ta ansvar för händelsen. Hon har även upprättat en polisanmälan om stöld.

– Eftersom det gäller flera personers paket så vet man ju inte hur många det är som drabbats. De borde ta tag i det och utreda vem det är som ligger bakom det så att det inte händer inte händer igen, säger hon.

I ett mejl till Aftonbladet bekräftar Bring att de känner till incidenten och betraktar det inträffade som en kriminell handling – men understryker att det inte finns någon täckning för påståendet om att det ska ha varit en av deras anställda som stulit paketen.

”Vår säkerhetsavdelning arbetar med att undersöka händelserna. I nuläget finns det dock ingenting som tyder på att det skulle vara en av våra anställda som står bakom stölden” skriver John Eckhoff, presschef på Bring.

Efter händelsen känner Sinett sig besviken eftersom hon lagt tid på att hitta den perfekta presenten.

– Jag är bara glad att jag öppnade paketet i förväg. Hade det varit mitt barnbarn som öppnat det under själva kalaset, ja, då hade jag nog blivit vansinnig. Han hade blivit så ledsen.

Följ ämnen i artikeln