Veckor av försenad post – Citymail granskas
Uppdaterad 2019-01-09 | Publicerad 2019-01-08
Postleverantören Citymail har haft stora problem med sin utdelning av post i Uppsala, vilket lett till att både brev och fakturor kommit flera veckor för sent, skriver Upsala nya tidning.
Nu inleder den statliga myndigheten Post- och telestyrelsen (PTS) en tillsyn mot Citymail för att ta reda på vad som hänt.
– De får berätta sin version samt, om det visar sig ha handlat om ett längre avbrott, hur de ska säkerställa att det inte inträffar igen, säger Olof Bjurö vid PTS till UNT.
SVT Nyheter Uppsala rapporterar även om flera ledsna elever vars betyg fortfarande inte kommit fram, trots att de skickades före jul.
– Vår dotter tycker ju att det är jättetråkigt, det känns dåligt skött, säger Fredrik Gustavsson som är pappa till en elev, till SVT.
Citymail förklarar att förseningarna bland annat beror på en omorganisation i början av december, samtidigt som man haft problem med sjukdomar och strömavbrott. Leverantören känner dock inte till att några betyg har försvunnit.
– Nej, det har jag inte hört men det är självklart väldigt olyckligt om det är vår distribution, säger postleverantörens kommunikationsansvarige Patric Allinger till SVT.
Citymail är den näst största postoperatören efter Postnord.