Skyller på varandra

Publicerad 2012-12-11

Ibrahim Baylan (S) kritiserar regeringen, Jan Björklund menar att det är socialdemokraternas fel

Utbildningsminister Jan Björklund (FP).

Svenska elevers skolresultat blir allt sämre, visar nya undersökningar.

Enligt Socialdemokraternas skolpolitiska talesperson Ibrahim Baylan är det till stor del den sittande regeringens fel.

Men utbildningsminister Jan Björklund (FP) är av en annan åsikt.

Ibrahim Baylan (S).

– Det är uppenbart att regeringen i varje givet läge har prioriterat skattesänkningar istället för att stötta den svenska skolan, säger Ibrahim Baylan (S) till Aftonbladet.

Ibrahim Baylan menar att regeringen har lagt för stort fokus på elevers kepsar och mobiltelefoner, istället för att höja nivån på undervisningen.

– Och läxrut kommer inte heller hjälpa upp den svenska skolan.

Mindre klasser

Enligt Ibrahim Baylan krävs det mer utveckling av lärarna, mindre klasser, mer stöd till elever som behöver hjälp och läxhjälp till alla som behöver det.

– Det hjälper inte att skylla ifrån sig. Nu är det dags att ta ansvar, säger han.

Mest oroad är Ibrahim Baylan över faktumet att svenska elevers läsförmåga sjunker.

– Vilket jobb kan man få om man inte kan läsa ordentligt? Regeringen pratar om att vi ska få nya svenska Nobelpristagare. Men om vi inte har elever som förstår vad de läser så har vi en illusion.

Vänder utvecklingen

Utbildningsminister Jan Björklund (FP) anser inte att det är den nuvarande regeringens fel och brister som lett till att svenska elevers skolresultat försämrats.

– Om man ser på kurvan över när resultaten började sjunka så ser man att den var som kraftigast när vi hade en socialdemokratisk regering. Det är deras politik som skapat problemen och nu vänder vi den utvecklingen.

Viktiga satsningar

Jan Björklund pekar på en rad viktiga satsningar som regeringen nu gör. Det handlar om en ny skollag, nya kursplaner, nya och tidigare betyg, ny lärarutbildning och fler nationella prov.

Dessutom lämnar man idag ett förslag till lagrådet som innebär att man utökar undervisningstiden i grundskolan med 120 timmar matematik. En satsning som kostar en halv miljard kronor per år.

– Matematik är det största krisämnet, säger Jan Björklund.

Mer katederundervisning

I framtiden vill han även införa betyg redan från fjärde klass.

– Jag ser också gärna personligen ett återförstatligande av den svenska skolan.

Han sneglar på Finland, Sydkorea, Kina, Japan och Singapore som enligt de internationella undersökningarna har bäst studieresultat bland sina elever.

– Där har man inte experimenterat med skolan. Istället har man haft katederundervisning, tidiga betyg och respekt för lärarna.

Det låter som som du vill gå tillbaka i tiden till en äldre skola?

– Självklart ska vi ha en modern skola men samtidigt måste vi ha en hög ambitionsnivå. Katederundervisning innebär inte att stå bakom katedern, men undervisningen är lärarledd.