Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Tittarkriget: True talent möter Idol

Publicerad 2011-09-11

TV3:s nykomling har kallats för ”Idol-dödare”.

I kväll sänds de båda programmen samtidigt. Och kriget om tittarna är nu igång.

– Vi är fullt medvetna om konkurrensen från ”Idol”. Tuffare än så blir det inte, säger TV3:s presschef Max Lagerbäck.

I kväll möter ”True talent” två stora utmaningar:

Sin första livesändning.

Och sin första sändning samtidigt som TV4:s ”Idol” – den största konkurrenten.

På kanalen bakom programmet, TV3, har man skruvat ned förväntningarna inför kvällen.

– Det är självklart att vi vill ha höga tittarsiffor. Men det gäller att ha en realistisk syn också. Det är oerhört svårt att slå ”Idol” i tusental (tittare). Vi hoppas att vi bjuder på ett bra motstånd, säger Max Lagerbäck.

Stenhård konkurrens

”True talent” började sin säsong bra. 560 000 tittare valde då att se på TV3:s talangjakt.

När programmet sist sändes, i torsdags, hade programmet 291 000 tittare.

Varför?

– Det kan bero på en massa saker. En av de viktigaste orsakerna är att vi har ett nytt format, och konkurrensen har aldrig varit hårdare än i höst, säger Max Lagerbäck.

Inte sett ”True talent”

Samtidigt rullar ”Idol” vidare på sin åttonde höst. Och programmet verkar hålla kvar sina trogna tittare, år efter år. Varje program brukar nå runt en miljon tittare.

”Idols” exekutiva producent, Magnus Karlsson Lamm, vill inte uttrycka någon oro inför kvällen – trots att programmet sänds samtidigt som storsatsningen med liknande format, ”True talent”.

– Jag tror att vi kommer få runt miljonen tittare även i kväll, säger han.

Men vad det är för program som han tävlar mot har Magnus Karlsson Lamm svårt att uttala sig om.

Han har inte hunnit se ett enda avsnitt av ”True talent”.

– Jag har haft fullt upp med ”Idol”, just nu är vi inne i en kritisk period med fyra program i veckan. Vi jobbar så intensivt, man hinner inte riktigt tänka.

Tjuv- och rackarspel

Och man kan förstå varför. Både TV4 och TV3 erkänner att konkurrensen om tittarnas tid är högre än någonsin.

Och att bygga en tv-tablå påminner allt mer om ett taktiskt spel för att utmanövrera sina konkurrenter.

– Det där är ett tjuv- och rackarspel i tablåläggar-branschen. Vi valde att sända ”True talent” i kväll, uppenbarligen har "Idol" också lagt sig här. Men det är klart att kanalerna tittar på hur de andra lägger sina program, säger Max Lagerbäck.

Om David lyckas äta upp en del av Goliats tittarsiffror återstår att se.