Mer stil än substans i Netflix nya skruvade superhjälteserie
Publicerad 2019-02-14
TV-RECENSION Netflix ”The Umbrella Academy” har hög svansföring på stilfronten, men mindre imponerande innehåll.
The Umbrella Academy
Netflix
Del 1-5
Av Steve Blackman, med bl a Ellen Page, Tom Hopper, Robert Sheehan, Aidan Gallagher, Mary J Blige och Cameron Britton.
SUPERHJÄLTAR En dag 1989 födde 43 kvinnor, som inte var gravida när dagen började, plötsligt och oförklarligt barn samtidigt. Sju av dessa barn – varav sex utvecklade superkrafter – adopterades/köptes av miljardären sir Reginald Hargreeves (Colm Feore), som gav dem nummer som namn, uppfostrade dem med militärisk disciplin, och grundade den unga brottsbekämpande superhjältegruppen The Umbrella Academy.
Men någonstans på vägen havererade projektet, gruppen och familjen upplöstes, och som vuxna är medlemmarna spridda för vinden, tilltufsade och förbittrade av sin dysfunktionella barndom.
Nummer ett (Tom Hopper) är en superstark astronaut med kraftig kroppsångest. Nummer två (David Castañeda) är en rebellisk medborgargardist som kan göra extrema saker med knivar. Nummer tre (Emmy Raver-Lampman) är en kändis som har valt att inte längre använda sin förmåga att ljuga fram en alternativ verklighet. Nummer fyra (Robert Sheehan) är en missbrukare som kan kommunicera med de döda. Nummer fem (Aidan Gallagher, som fullkomligt stjäl den här showen) är en tidsresenär som försvann som barn, har tillbringat flera decennier i framtiden, och nu är tillbaka i samtiden som en blasé farbror i en 13-årings kropp. Nummer sex (Ethan Hwang) är död. Och nummer sju (Ellen Page) är en violinist som alltid har varit utesluten ur gemenskapen då hon inte har några övernaturliga krafter, och därför brottas med mindervärdeskomplex.
Nu förs syskonen/medlemmarna samman igen, av nyheten om sin adoptivpappas frånfälle. Och när de återförenas i sitt enorma barndomshem – där den talande gubbschimpansen Pogo (Adam Godley) fungerar som någon slags butler/surrogatpappa/förnuftets röst à la Batmans Alfred Pennyworth – måste de inte bara nysta i de mystiska omständigheterna kring sin fars död, utan även hantera hotet om en nära förestående apokalyps. Samt ducka för två tidsresande lönnmördare (Mary J Blige och Cameron Britton).
"The Umbrella Academy", som är baserad på Gerard Ways och Gabriel Bás serietidningar, är en kitschig, excentrisk och högst stilmedveten superhjälteserie, med tilltalande Wes Anderson-estetik, massor av skruvade detaljer och ett smittande poppigt soundtrack.
Den är snygg och den är underhållande – men slarvar snabbt bort en stor del av sin potential som sårigt och udda familjeporträtt med missriktat fokus och alldeles för långdraget hemlighetsmakeri.
Man får mer stajl än substans.
"The Umbrella Academy" har premiär på Netflix den 15 februari.
Följ TV-Koll på Facebook för full koll på allt inom tv