Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Vi går miste om mycket mer än Ronja om Viaplay imploderar

Den stora seriedöden är inte oväntad, men trist

TV-KRÖNIKA Det är förhoppningsvis för tidigt att skriva en minnesruna över Viaplay.

Men jag saknar redan alla deras kaxiga satsningar.

Hur sjutton har de råd?

Det kunde man fråga sig ibland, när Viaplay ångade på med den ena ambitiösa satsningen efter den andra. Det var rena rama bombmattan av pressmeddelanden.

Tills svaret plötsligt dök upp i början av sommaren:

Det hade de inte. Råd, alltså.

Nu har Viaplay krisat i ett antal månader, och framtiden är oviss för tjänsten och dess många satsningar i pipeline.

Senaste nytt är beskedet om att nästan alla serier som skulle ha haft premiär den här säsongen skjuts upp, på obestämd tid. Vilket ju kan betyda i princip vad som helst. 

Att de kommer att visas längre fram på Viaplay. 

Att de kommer att köpas upp av andra aktörer, som eventuellt är intresserade och har råd.

Eller att de kommer att dumpas helt.

"Ronja Rövardotter", med Christopher Wagelin som Mattis och Kerstin Linden som Ronja, skulle visas under hösten 2023 men skjuts nu på framtiden. Arkivbild.


Rubrikerna har mestadels handlat om de två redan inspelade säsongerna av ”Ronja Rövardotter”. En av allt att döma mycket påkostad nyversion av Astrid Lindgrens klassiker, skriven av ”Bron”-skaparen Hans Rosenfeldt och med skådespelare som Johan Ulveson, Pernilla August och Sverrir Gudnason på rollistan. 

Att den skrinläggs borde vara en besvikelse även för den mest remake-trötta.


Men bland serierna som inte kommer att dyka upp som annonserat finns också den andra säsongen av Lisa Linnertorps hyllade unga relationsdrama ”Threesome”. ”Bullshit” med Alba August, om ett danskt mc-krig på 80-talet. Den verklighetsbaserade dramakomedin ”I kärlekens namn”, om en norsk familj som på 70-talet gör sig en förmögenhet på porr. Felix Herngrens och ”Jordskott”-skaparen Henrik Björns thrillerserie ”Jana – märkta för livet”, efter Emelie Schepps bästsäljande bok. Dramaserien ”På gatan där jag bor”, uppkallad efter Orup-låten med samma namn och med Lena Philipsson i huvudrollen. Och ”Slutet på sommaren”, baserad på Anders de la Mottes kriminalroman.

Och efter årsskiftet hänger gissningsvis ytterligare titlar på en skör tråd.

Eftersom det alltså, trots att det låter märkligt, kan bli billigare att inte visa material, även om det redan är inspelat.

Erik Enge och Julia Ragnarsson har de stora rollerna i "Slutet på sommaren". Pressbild.


Som tur är klarade sig en vital serie från att läggas på is. Amir Chamdins hockeynostalgi ”Börje”, om en ung Börje Salming, får premiär nästa vecka och kommer garanterat att gå hem i stugorna. 

Men en serie att tala om på en hel säsong gör ingen streamingtjänst. Och det tråkiga är inte bara att Viaplay riskerar att göra sig själva helt irrelevanta (för alla utom de särskilt sportintresserade), utan också att tv-serielandskapet kommer att bli fattigare utan en lokal anfallare som är så på hugget.

Hedda Stiernstedt och Valter Skarsgård i Viaplays serie om Börje Salming. Pressbild.


Visst har Viaplay gjort en hel del mediokert och till och med uselt. En ”Heder” där och ett "Strandhotellet" där. Men de har också gett oss ”Thunder in my heart”, ”Limbo”, ”Älska mig”, ”Pörni”, ”Förhöret” och ”Meningen med livet”, de har satsat på kvinnliga kreatörer, nya unga röster och skandinaviska berättelser, och även om deras offensiv uppenbarligen har varit lite väl vidlyftig, har den också varit uppfriskande.

Låt oss hoppas att de reser sig på tio.


FJELLBORGS FAVORITER


Ondskan 

20 år efter Mikael Håfströms filmatisering av Jan Guillous moderna svenska klassiker visar TV4:s serieversion att berättelsen fortfarande har bärkraft. Den tillagda kvinnliga berättarrösten borde man ha skippat, men rollbesättningen är klockren och visuellt är det vrålsnyggt.


The buccaneers 

Edith Whartons ofärdiga roman från 1938, om en grupp unga amerikanskor som kulturkrockar med den brittiska aristokratin, har blivit ett ojämnt men småcharmigt anakronistiskt kostymdrama på Apple TV+. Tänk temat i ”The gilded age”, med stilen hos ”Bridgerton”.


Culprits 

En kul, kreativ och våldsam brittisk kuppthriller på Disney+, som håller dig på tårna med sina tidshopp. Om hur en maskerad mördare börjar beta av medlemmarna i det nu splittrade gäng som var inblandade i en stöt för tre år sedan, och trodde att de hade kommit undan.


Hitta fler av Fjellborgs favoriter på tv.nu