”The good fight” riskerar att bli offer för Trump-tröttheten
Fenomenale Michael Sheen är visserligen charmigare än originalet
Donald Trumps buffliga närvaro dominerar inte bara världen – den förgiftar populärkulturen också. ”The good fight” (HBO Nordic) riskerar att bli nästa offer.
2017 vann Alec Baldwin en Emmy för sitt porträtt av Donald Trump i humorshowen ”Saturday night live”, men sedan dess har hans inhopp blivit färre år för år.
”Jag tror folk vill ha mindre av det där”, sa han nyligen till sajten Indiewire och antydde att han funderar på att sluta helt.
Det handlar knappast om att folk är mindre upprörda eller oroliga nu, utan om trötthet.
För hur roligt är det egentligen med alla parodier; den där överkamningen av orange hår och utspel som omöjligt kan bli bisarrare än verkligheten? Dessutom kryllar världen av andra viktiga frågor att ta tag i.
Den strålande advokatserien ”The good fight” (HBO Nordic/TV3) har än så länge hanterat Trump-frågan bättre än många andra. Detta trots att de redan tidigt målade in sig i ett hörn genom att låta hela handlingen starta i Diane Lockharts (Christine Baranski) förtvivlan och chock efter valet.
Lyckligtvis har seriens skapare Michelle och Robert King varit smarta nog att följa utvecklingen, där de första säsongernas försök att hitta en juridisk hållhake på presidenten nu övergått i mer underjordisk verksamhet (genom Dianes ”boklubb”) och fokus på nästa val.
Om presidentens anhängare är sluga, hänsynslösa och manipulerande krävs ett motstånd som är ännu smartare. Så resonerar ”bokklubben” när de sprider egen desinformation.
Diane ser inte längre Trumps ansikte överallt, hon har slutat mikrodosera psilocybin (psykedeliska svampar) och i stället tagit upp yxkastning som seriös hobby.
I senaste säsongen har ”The good fight” nyanserat frågor som MeToo, sexuella övergrepp och rasdiskriminering på sin egen firma, där en i grunden god och rimlig ilska sipprar ut men oförtjänt krossar den unga juristen Maya Rindell (Rose Leslie) i farten.
Juridiska begrepp förklaras pedagogiskt med små animerade kortfilmer och serien klarar till och med av något så självmedvetet krystat som att låta skådespelarna bryta fjärde väggen och tala direkt till tittarna.
Ändå ser jag vissa orosmoln på himlen. Avsnittet ”The one with the celebrity divorce” känns som ett steg tillbaka, där serien återigen handlar om Trumps beryktade ”pee tape” (en inspelning som ska visa honom med prostituerade) och hans relation till sin hustru.
Frågan om den person som kontaktar firman för att undersöka möjligheterna till en skilsmässa är en Melania-imitatör som agerar lockbete eller inte låter ”The good fight” smart nog vara öppen.
Ett annat problem är tyvärr nytillskottet bland firmans medarbetare, advokat Roland Blum, spelad av den fenomenale Michael Sheen. Hans fräcka lögner, knarkande och kopulerande är underhållande, men vad han har för funktion i serien, förutom som spexig krydda, är ännu oklart.
Frågan är om man orkar med hans Trump-personlighet, visserligen charmigare än originalet, när serien redan är full av en större sådan. ”The good fight” måste ha en själ – även bortanför Trump.
Veckans...
... brittiska kriminalserie. Martin Clunes besitter en befriande tråkcharm som den minutiöst noggranne kommissarie Colin Sutton i miniserien ”Manhunt” (SVT) som baseras på några verkliga mordfall i London 2004. Sutton var den som ledde jakten på seriemördaren Levi Bellfield.
... så gick det sen. I serien ”Josefsson” (SVT) återvänder Janne Josefsson till några av sina mest minnesvärda program, med start i historien om verklighetens ”Lilja 4-Ever” (Lukas Moodyssons film från 2002). Egentligen har inte mycket hänt, även om lagar mot trafficking skärpts, och vi får bland andra träffa en nigeriansk tjej som liksom ”Lilja” låstes in i en lägenhet i Malmö.
… vårkänslor. Underbart märkliga thrillerkomedin ”Killing eve” (HBO Nordic) är tillbaka, nu med Emerald Fennell i stället för ”Fleabag”-favoriten Phoebe Waller-Bridge som huvudförfattare. Katt- och råttaleken mellan Eve (Sandra Oh) och yrkesmördaren Villanelle (Jodie Comer) fortsätter, med den socialt inkompetenta spionchefen Carolyn (Fiona Shaw) vid sidlinjen.
... bättre sent än aldrig. Tyska storserien ”Babylon Berlins” tredje säsong har premiär i slutet av 2019 och nu har SVT äntligen meddelat att den första, som de haft i sina gömmor länge, kommer visas i sommar (troligtvis med start i juni). Serien handlar om politisk oro, brottslighet och polisarbete i 1920-talets Berlin, baserat på böcker av författaren Volker Kutscher.