Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Amanda, Rasmus

Lika spännande som en tutorial

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-11-24

The shoot lider av
sin löjliga inramning

SHOOT ’EM UP Det här är egentligen inga konstigheter alls. Ett ljuspistolspel fast med Sonys nya Move-kontroll istället för ljuspistol. En klassisk digital skjutbana, fast med twisten att allting utspelar sig framför kameran på en filminspelning.

Som sagt, inga konstigheter. Egentligen har jag bara tre frågor till Cohort studios – människorna om har skapat spelet:

1. Har ni någonsin sett en film?

2. Handlade den filmen i så fall uteslutande om att någon sköt sönder bovar som uppenbarligen inte var riktiga bovar, utan bara utskurna träfigurer?

3. Allvarligt, vad var egentligen poängen med hela den här filminspelningsgrejen?

Sorglig förklaring

För mig finns det bara ett fåtal rimliga svar på den sista frågan. Det kan handla om att spelskaparna – när det nu visade sig att filmfiender bara är utskurna träfigurer – slapp animera spelet. Det kan handla om att de genom att låna scenerier från olika filmgenrer (sci-fi och western, exempelvis) kunde variera spelet tillräckligt för att det skulle räcka i tre timmar istället för 30 minuter. Och det kan, sorgligt nog, handla om att de tyckte att titeln ”The shoot” var så fyndig att de inte ville skiljas från den.

På låtsas

Att allt detta är mycket dåliga anledningar upptäcker man så fort man sätter igång. Visst, Move-kontrollen är precis, och visst, det finns en del roliga power-ups – men allting lider av inramningen. Det känns inte på riktigt, inte farligt, inte intensivt. Man skjuter liksom på träfigurer. Andra spel har tutorials som är lika spännande.

Och med det får man fastslå att det faktiskt finns ett passande uttryck för vad Cohort gjorde när de valde att använda sig av filminspelningstemat:

De sköt sig i foten.

Johan Martinsson