Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Finn

– Vi är chockade över BF3-succén

Publicerad 2012-05-19

Spelstudion Dice tar emot Guldstickan 12 för årets spel och årets svenska spel

Förra året vann svenska Dice Guldstickan för både 2010 års bästa spel och bästa svenska spel.

Och det var aldrig något snack om saken när Aftonbladets läsare röstade fram sina favoritspel anno 2011. Efter 126 270 röster stod det klart att Dice kammat hem samma utmärkelser den här gången också – med megasuccén ”Battlefield 3”.

– Det känns jätteroligt. Vi får ju priser för alla möjliga saker, men det vi tycker är roligast är när folk röstat, framför allt när det är vanliga människor, säger producenten Patrick Bach.

2012 är ett stort år för svenska Dice. Den hyllade spelstudion firar 20-årsjubileum samtidigt som deras mest profilerade varumärke, ”Battlefield”-serien, fyller tio.

Det kunde inte skett vid en mer gynnsam tidpunkt. Electronic Arts har precis avslöjat att

sålts i fantastiska 15 miljoner exemplar världen över.

– Ja, det är ju nästan lite skrämmande, säger Patrick Bach. Vi är fortfarande lite i chock över hur mycket det sålt, vi hade inte som mål att sälja i närheten av så mycket som vi sålt.

Mycket att förbättra

Lika passande är det att alla framgångar kröns med den viktigaste segern: spelarnas gunst. Efter sammanlagt 126 270 röster i Guldstickan 12 står det klart att Aftonbladets läsare håller ”Battlefield 3” som både 2011 års bästa svenska spel – och bästa spel.

Bach och kreative regissören Lars Gustavsson är båda överlyckliga över utmärkelsen, men menar samtidigt att det fortfarande finns mycket att förbättra inför framtida ”Battlefield”-spel. Bland annat är de, precis som alla andra, missnöjda med den enspelarkampanj spelet skeppades med.

– ”Battlefield”-multiplayer har ju funnits i vår dna sedan första början – och det tror jag spelarna kan se – medan vi trevar oss fram och lär oss för varje steg vi tar med singleplayer, säger Gustavsson.

”Inte tillräckligt bra”

– Man kommer inte undan med en okej singleplayer, menar Bach. ”Battlefield 3:s” singleplayer är inte dålig – den är bara inte tillräckligt bra.

Spelhösten 2011 målades medvetet upp av Electronic Arts, Dices ägare, som ett krig mellan

och ”Battlefield 3”. EA:s chef John Riccitiello hävdade till och med att ”Battlefield 3” var avsiktligt designat för att besegra ”Call of duty”. Det uppskattades inte riktigt på Dice.

– Det är klart att det är kontraproduktivt när vi faktiskt inte bygger ett spel som är designat för att spöa ”Call of duty”, säger Bach. För honom så handlar det om att uppnå försäljningsmål och ta marknadsandelar och så vidare, medan det för oss handlar om att bevisa att ”Battlefield” är världens bästa shooter.

– I slutändan så handlar det inte om vilka siffror vi ska uppnå, utan hur vi kan leva upp till förväntingarna, fyller Gustavsson i. Vi vet vad vi gör och vi gör det bra.

Jonas Högberg