Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Microsofts reklam- kupp för ”Destiny”

Publicerad 2014-09-08

Hett efterlängtade ”Destiny” släpps imorgon.

Microsoft tillåts inte göra reklam för spelet i vissa regioner, men det har inte hindrat företaget från att uppmärksamma gamers på spelet.

Förra veckan ”lanserade” man nämligen en ”Destiny”-parfym.

Nej, Microsoft har inte för avsikt att släppa en parfym kallad ”Destiny”. Men i ett försök att kringgå det exklusivitetsavtal som Activision och Sony ingått med varandra, och som förbjuder Microsoft från att göra reklam för multiplattformspelet i vissa regioner, använde man ”parfymen” som täckmantel.

”Får inte göra reklam”

Gamespot rapporterar att parfymens tillfälliga hemsida under en kort stund röjde Microsofts hemlighet med följande meddelande:

– Okej, så här ligger det till. ”Destiny” är egentligen en episk, ny förstapersonsskjutare, tillgänglig på Xbox. Saken är den att vi inte har tillåtelse att göra reklam för spelet. Så vi gjorde inte det.

Numera är parfymreklamen och meddelandet bortplockade. Istället återfinns det här budskapet på samma adress:

Stora planer

– Hej. Det finns några riktigt bra Xbox One-erbjudanden för tillfället. Vänligen hör med din återförsäljare för mer information.

”Destiny” släpps till Playstation 3, Playstation 4, Xbox One och Xbox 360 den 9 september. Häromdagen intervjuade Wired Activision Publishings chef Eric Hirschberg och då fick vi veta att utvecklaren Bungie har stora planer för spelet och varumärkets framtid.

Inspireras av ”Sagan om ringen”

– Bungie tänker inte bara på innehållet som finns med på första skivan; de tänker på en story som ska utvecklas över tio års tid. De tänker på ett ”Sagan om ringen”-liknande narrativ. Hur man bygger ett sådant varumärke över tid. Hur man designar någonting sådant, från dag ett, och hur man får det att hålla.