”En ära att ta emot priset”

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-11-07

Flower-studions tacktal
till Aftonbladets läsare

”Flower” till Playstation 3.

Jenova Chen gjorde ett spel ingen annan gjort förut. ”Flower” var unikt. Det är fortfarande unikt.

Och nu har han vunnit Guldstickan i kategorin ”Årets indiespel”.

– Tack alla läsare som röstat på ”Flower”, hälsar Jenova Chen.

Jenova Chen och hans studio That Game Company ställde en retorisk fråga inför arbetet med ”Flower”: kan vi göra ett spel som sträcker sig bortom upphetsning eller frustration?

Svaret blev ett spel där man kolorerar en färglös värld genom att med vindens hjälp låta blomblad svepa fram mellan vidsträckta fält och himlavalv. That Game Company ville att man skulle känna sig avslappnad när man spelat ”Flower”. De lyckades.

Nu har Aftonbladets läsare utsett spelet till 2009 års bästa i indiekategorin. Och Jenova Chen blev så glad att han skrev ett tacktal till dem som valde ”Flower” före kritikerrosade spel som ”Machinarium” och ”The path”:

Kära Aftonbladet-läsare,

Tack för att ni röstat på ”Flower”. Många kanske ifrågasätter huruvida That Game Company är en legitim indieutvecklare med tanke på vårt samarbete med Sony. Vi skulle faktiskt vilja ta tillfället i akt att tacka Sony för deras stöd de senaste fyra åren. De är en fantastisk partner. De har litat på oss och de tror på tv-spel som artistiskt medium. Utan dem hade ett spel som ”Flower” aldrig skapats.

För oss representerar ordet ”indie” att våga vara nyskapande och att våga ta risker. Det representerar modet att våga vara kreativ utan ett rent kommersiellt intresse. Det representerar modet att ta detta medium framåt. Det är en ära för That Game Company att ta emot ett sånt pris från en annan kontinent. Vår kärlek till tv-spel som medium är universell.

Heja indiespelen!

Högaktningsfullt,

Jenova Chen

Medgrundare & Creative director

That Game Company

ANNONS