Ett värdigt spel om ett ovärdigt krig
Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-09-27
"World of conflict" struntar i sin genre
Ingen beskriver explosioner lika vackert som Joseph Heller i "Moment 22", om det abrupt orangea ljusspelet mellan gejserpelarna av rök och småflis. Och när flygunderstödet sveper in i "World in conflict" är det samma morbida pyrotekniska show där tryckvågorna knäcker träd som stickor.
Men "World of conflict", svenska Massive Entertainments nya spel efter "Ground control", är mer än bara krigspoesi i rörelse. Det bästa med "World of conflict" är nämligen att det är ett spel som helt struntar i sin genre.
När andra realtidsstrategiska titlar får dig att framstå som en ansiktslös gud får man tidigt en personlig och emotionell koppling till huvudpersonen Parker och hans kollegor.
Rent spelmekaniskt kastar Massive också ut regelboken: den traditionella resurshanteringen består enbart av att kalla in förstärkningar som regleras av ett smart poängsystem. Allt utspelar sig dessutom i ett rasande tempo där slagfältets omfattande intensitet gör allt för att rucka din koordinationsförmåga.
Ett värdigt spel om ett ovärdigt krig.
Kristofer Ahlström