Aftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

En marshmallow-pizza förtjänar ingen medalj

Alfred Holmgren: Varenda innovation är inte klockren

SAMMA KLAGOVISA NU SOM DÅ När 2008 års version av ”Prince of Persia” släpptes blev Ubisoft missnöjda med mottagandet.

Vad kritiker gillar: innovativa spel.

Vad kritiker ogillar: självupptagna företagschefer som påstår att kritiker inte gillar innovativa spel.

Alfred Holmgren.

Det är synd om Ubisoft.

Inte för att det egentligen går någon nöd på dem. Inte för att julförsäljningen av spel som ”Assassin’s creed: Revelations” kommer bli annat än fantastisk. Inte för att spelarna vänt dem ryggen.

Utan för att kritikerna är så elaka mot dem.

I en intervju med Gamasutra gråter Nordamerika-chefen Laurent Detoc ut om mottagandet för musikspelet ”Rocksmith”:

– Hur mycket de än hävdar att de vill ha innovation är det inte sant. Vad jag ser när jag läser recensionerna är brist på entusiasm inför något som är nytt.

Detoc för fram en del rimliga poänger i intervjun. Det här är inte en av dem. Det må ligga något i att vissa människor uppskattar originalitet mer än de breda lagren av konsumenter. Som Henry Ford sa: ”Om jag hade frågat folk vad de ville ha skulle de ha sagt snabbare hästar.”

Men att innovera handlar inte bara om egenvärdet i att göra något som inte gjorts förut. Man kan inte att slänga ihop vilka ingredienser som helst och förvänta sig att det ska anordnas parader till ens ära. Det går säkert att servera en pizza med ansjovis och marshmallows, men man får inga medaljer för det.

Ubisofts klagovisa låter likadan nu som när 2008 års radikalt förändrade ”Prince of Persia” möttes av motgångar. Även då hette det att folk som påstår sig hungra efter nya upplevelser svikit dem. ”Vi förväntade oss fler klappar på axeln”, som producenten Ben Mattes sa till IGN.

Men det är bara att titta på spel som ”Killer 7”, ”Heavy rain” och ”Shadow of the colossus” för att se att nytänkande spel visst premieras – inte av principskäl, utan när det faktiskt pressar mediet i riktningar vi inte trodde var möjliga.

Tyvärr kan jag inte själva uttala mig om huruvida ”Rocksmith” kommer lika långt i sin strävan. I Europa har det nämligen inte kunnat släppas – eftersom namnet redan är upptaget av ett brittiskt band.

Så noga var alltså Ubisoft med originaliteten.