Ett misslyckat stunt
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-09-06
Kameran går. Motorn vrålar. Du är stuntman och det är biljakt i en actionfilm. Häng tätt i hasorna, in i en gränd, smasha soptunnor och marknadsstånd, upp för en ramp och volta bilen så att den blir ett snyggt vrak.
Det har talats om ”Stuntman” länge nu. Från Reflections, teamet bakom ”Driver”-spelen.
Och man kan beundra spelet för mycket.
Den läckra grafiken med extrema detaljer. Den stilsäkra designen och pastischerna på ”Lock, stock and two smoking barrels” och Bond-filmerna. Den avancerade simulationen med perfekt avvägd, gungig fjädring. Och krascherna som pulvriserar bilarna i små, små delar.
Men sånt är inget spel. Det är en teknikdemonstration.
Vi kör korta, hårt regisserade scener efter varandra. Knappt några misstag tillåts. Det blir snabbt ohyggligt svårt, femton-tjugo omtagningar med frustrerande laddningstider mellan varje försök. Det krävs grym precision av oss – men spelet pajar körningen med slö grafik då och då.
Belöning: bilar och delar för att bygga egna stuntbanor. Vem orkar?
”Stuntman” är inget spel. Det är – helt enkelt – inte kul.
Henrik Rudin