Kontroversiellt – och genialt
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-06-05
Race driver: Grid håller för hajpen
Dom kallar det "flashbacks".
Som en digital syndernas förlåtelse för de våghalsade. En reprisfunktion som låter spelaren få ett nytt försök – precis innan den där misslyckade kurvtagningen, precis innan den där våldsamma kraschen.
Det är ett för racinggenren kontroversiellt inslag.
Och genialt.
Flashbacks eliminerar inte bara otaliga omspel, det gör inlärningskurvan mildare. Eftersom möjligheten inte är obegränsad blir den också ett strategiskt element. De små sekundresorna tillbaka i tiden måste väljas med omsorg.
Annars har förhandsbuzzen handlat om att utvecklarna, genreveteranerna Codemasters, satt strålkastarna på själva tävlingarna. Inte så mycket lull-lull runt om.
Det är en hajp som håller.
"Grid" dränker spelaren i olika racingdiscipliner men känns ändå homogent. Den arkadresponsiva kontrollen, de många trånga banorna, den aggressiva AI:n och den imponerande skademodelleringen skapar en närvaro – en dramatik – som nästan inget annat racingspel kan matcha.
Karriärläget frestar med att bygga sin förares rykte och sitt stalls förmögenhet, men bottnar inte särskilt djupt. Här finns också relativt få bilar och minimala möjligheter till att skräddarsy dem.
Men det är också det enda jag velat ändra på.
Om jag bara fått åka tillbaka i tiden med Codemasters.
Peter Ottsjö