Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

”Call of duty större än Star wars”

Uppdaterad 2014-10-12 | Publicerad 2014-10-11

Hollywoods giganter får oväntad konkurrens – från spelvärlden

Snart är en av årets största lanseringar i nöjesvärlden här.

Men det handlar inte om en film eller skiva – utan om det nya ”Call of duty”-spelet ”Advanced warfare”.

– Serien har passerat ”Harry Potter” och ”Star wars” som det mest inkomstbringande varumärket. Var jag än är så känner folk till ”Call of duty”, säger spelets regissör och producenten Glen Schofield till Spela.

Hur stort skulle du säga att fenomenet ”Call of duty” egentligen är?

– Jag kan berätta ett vetenskapligt nummer som jag hört och det är att serien passerat ”Harry Potter” och ”Star wars” som det mest inkomstbringande varumärket. Så, ja, ”Call of duty” är stort. Var jag än är så känner folk till spelen.

Med det i åtanke, känner du ett ansvar att se till så att ”Call of duty” reflekterar spel som kulturyttring på ett positivt sätt?

– Ja, absolut. Jag är en konstnär, en person som gör konst, och jag sätter mig alltid ner för att göra ett så bra jobb som möjligt. Det är så jag fungerar, och det är så vårt team jobbar förhoppningsvis. När det gäller spel som kulturyttring… Jag är ett stort fan av spelindustrin, men det finns fortfarande mycket att jobba med. Många jag pratar med, jag var på Dice nyligen, och vi är alla lite nedslagna över sakernas tillstånd. Tidningen Time, till exempel, de listar de tio bästa filmerna, tio bästa teaterföreställningarna, tio bästa operaföreställningarna – men var är spelen? Så på sätt är det här spelet väldigt viktigt för mig, jag skulle vilja att spel får det rampljus de förtjänar.

”Ska se väldigt bra ut”

Men känner du inte att vi är på väg mot det erkännandet? Spelens ekonomiska värde har i många fall passerat filmen, skivindustrin med mera…

– Ja, när det gäller det ekonomiska är vi där, men det är en bit kvar tills vi får den respekt vi kanske borde ha. Om en eller två generationer så kommer det att se väldigt annorlunda ut, vi kommer få se politiker som är gamers, men just nu är vi fortfarande lite efter.

Du är en konstnär. Du målar och ritar. Skulle du säga att det är något som hjälper dig när du regisserar och producerar ett tv-spel med det här omfånget?

– Så är det. Det hjälper mig visualisera spelet långt innan det är färdigt, vilket är viktigt när jag ska jobba med designen. När jag pratar med andra designers så har de faktiskt svårt att se det färdiga resultatet framför sig när projektet befinner sig i sin linda. Jag lägger även stor fokus på art direction, spelet ska se väldigt bra ut. Och sen hjälper målandet mig – det är när jag målar som jag får de bästa idéerna. Jag har många concept artists som arbetar för mig, antagligen fler än många andra teams, och det är bra för det krävs kanske 100 teckningar innan ett fordon blir helt rätt på papper. Tidigare har jag funderat på om jag är lite manisk när det gäller det här, men så pratade jag med några av filmvärldens främsta produktionsdesigners – folk som jobbat på ”Prometheus” och ”Sagan om ringen” – och de jobbar på samma sätt. Det tar dem 25 teckningar för att få en torped att se bra ut.

”Ingen brydde sig om framtiden”

Hur står sig ”Advanced warfare” som framtidsprofetia? Det utspelar sig 50 år in i framtiden och ni har gjort mycket research för att kunna förutspå utvecklingen.

– Vi är antagligen en aning konservativa. Och det är avsiktligt så eftersom… Det roliga med att skapa ett spel som befinner sig 50 år in i framtiden är att alla har en åsikt om det. När jag gjorde ”Dead space” och det var 500 år in i framtiden så brydde sig ingen. Det är för långt bort, det går inte att föreställa sig. Men 50 år? Alla vet plötsligt hur den framtiden kommer se ut. När det gäller vår vision så utgår den från tesen att det måste komma någon sorts förändring av det större slaget. Under de 50 år som gått har vi till exempel fått hemdatorn, den har förändrat världen. Något liknande kommer hända under de kommande 50 åren, vad det är vet jag inte. Det måste vara något annat än alternativa energikällor, klimatförändringar, det vet vi att det kommer hända. Istället kommer det vara någon uppfinning eller något annat som kommer förändra världen. Kanske är det inom transportering; möjligheten att stråla iväg sig till andra platser. Infrastrukturen måste förändras.

”Botar cancer om 200 år”

Skrämmer framtiden dig på något sätt?

– Nej, jag tror inte det. Jag och en kompis skämtade om att vi var glada att vi inte växer upp i en era där mobiltelefonen finns, men ska jag vara allvarlig så önskar jag faktiskt att jag vore född senare. Vi har precis upptäckt hemdatorn. Vi har precis kartlagt den mänskliga arvsmassan. Vi står på tröskeln till en era där människan är smart. Om 200 år kommer vi säkert ha ett botemedel för cancer. Det hade varit kul att få leva då. Med det sagt är det kul att leva nu också. Vi åkte till NASA för att snacka med några vetenskapsmän där, och då ville de visa oss ”världens största foto”. Det var en bild på rymden i otrolig detalj, och visade hundratusentals galaxer. Helt otroligt. Och det var en prick av svärta taget från natthimlen. Det var otroligt att se.

”Hur ser en gaffel ut om 50 år?”

Det föranleder ju onekligen frågan: när får vi se ”Call of duty” ta steget ut i rymden på allvar?

– Jag vet inte… men jag skulle verkligen vilja vara den som får det gjort. Men… ett spel i taget.

Absolut. Många ”Call of duty”-spelare har verkligen efterfrågat stora förändringar med spelserien. Kommer deras böner att bli besvarade med ”Advanced warfare”?

– Alltså… Vi har förändrat så mycket. Allt ifrån spelarrörelserna till sättet kartorna designats, motorn har uppdaterats rejält. Ljussättningen är helt ny, det ser helt annorlunda ut, grafiken är tio gånger bättre. Storyn berättas på ett nytt, bättre spel, vi har tagit in Kevin Spacey, vi har nya fordon, multiplayer känns helt annorlunda. Det finns inte mycket mer vi kan förändra. Jag känner att vi har gjort vårt jobb.

Till skillnad från många av de tidigare ”Call of duty”-spelens utvecklare har ni fått tre år att utveckla ”Advanced warfare”. Vad har det betytt?

– Mycket. Motorn, till exempel. Hela första året använde vi åt att skapa den nya motorn. Samtidigt har en designprocess pågått där vi gått igenom allt. Hur ser en gaffel ut om 50 år? En konservburk? Om vi gör vårt jobb rätt så blir det aldrig påtagligt, det bara finns där och känns rätt. Vi har också haft tid att göra massvis med prototyper. Boosthoppandet, till exempel. Det ser simpelt ut – man hoppar högt – men vi måste tänka på allt. Hur högt? Hur snabbt? Hur landar man? Allt det där tog lång tid innan det kändes bra. Exoskelettet är ett annat exempel. Det tog oss ett år att modellera det fäst vid kroppen på en karaktär i spelet. Alltid var det någon del som gick genom ”köttet”.

”Skrevs med Kevin Spacey i åtanke”

Hur fick ni ombord Kevin Spacey på projektet? Hur gick det till?

– Storyn skrevs med Kevin i åtanke…

Från första början?

– Ja. Det får mig att jobba bättre om jag kan visualisera skådespelarna. Ett eller två år senare, när vi skulle rollbesätta, så undrade de vad jag hade tänkt mig. Så som ”Call of duty”-spel fungerar så finns det alltid utrymme i budgeten för ett eller två riktigt stora skådespelarnamn, och det visste jag ju. Så våra Hollywood-kontakter drog i sina trådar, och en tid senare så får jag veta att Kevin Spacey vill äta middag med mig. Jag och Activision Publishing-chefen Eric Hirschberg åker till ett fint ställe i LA, träffar Kevin och hans affärspartner – och allt bara klickar. Vi snackar om allt möjligt, han gör imitationer av kändisar och… det här är roligt. Varje gång jag åker till Los Angeles skaffar jag en chaufför som kör åt mig, alltid samma kille. Den här killen har blivit en vän med tiden, och när jag ber om hans hjälp inför middagen säger han att han har en annan klient den kvällen. Det är Kevin Spacey! Ett otroligt sammanträffande. Och när jag och Kevin snackar om det på kvällen så får han för sig att bjuda med mig på Emmy-galan. Senare, när Kevin skrivit på kontraktet, så menar han att han gör det eftersom vi är ”the real deal”. Han visste att vi var seriösa, att det inte var fråga om någon marknadsföringsgrej, utan ett kreativt beslut.

”Som en blockbuster-film”

Hur skulle du göra för att försöka sälja in ”Advanced warfare” till folk som inte spelar ”Call of duty”?

– Mycket intressant fråga. Så här tänker jag på spelet: det är en stor blockbuster-film. Det finns något för alla i det här spelet. Singleplayer, multiplayer, co-op. Det är årets stora popcorn-film. Med otrolig action, finstämt skådespel, grym grafik, fina specialeffekter. ”Advanced warfare” är underhållning. Kvalitativ underhållning.

”Call of duty: Advanced warfare” släpps den 4 november till pc, Playstation 3, Xbox 360, Playstation 4 och Xbox One.