Inte mer än bra
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-05-03
Castlevania: Symphony of the nights har inte åldrats med värdighet
Jag är trött på att försvara historien.
Det sägs att ”Symphony of the night” är den främsta ”Castlevania”-titel som lämnat Konamis ritbord.
Jo, men det är samtidigt det sämsta ”God of war” – spelen har mer än hämndteman och Medusor gemensamt. Ta bort tredje dimensionen och de hisnande kameraåkningar som följer Kratos och det går att jämföra hans knivsegg med Alucards rakt av. Och även om man tar hänsyn till tekniska landvinningar och production values som pressar sig genom plattskärmen går det inte att förneka hur mycket längre spelvärlden tagit sig vad gäller narrativ, speldesign och problemlösning.
”Symphony of the nights” labyrinter av staplade nivåidéer på varandra var fantastiskt 1997. Idag är det inte mer än bra.
Faktum är ju att just ”Castlevania” velat – men aldrig lyckats – dominera den 3D-mark som nu ”God of war” härskar över.
Det säger väl allt.
Läs alla spelrecensioner här:
Peter Ottsjö