Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Spel kan komma att få ”sexismstämpel”

Publicerad 2014-11-14

Dataspelsbranschen: ’Fler kvinnor ska spela spel, fler kvinnor ska göra spel’

Åldersmärkningar för spel finns redan.

Men i framtiden kanske de får sällskap av en sorts Krav-märke som premierar de spel som rör sig bort från mossiga könsroller och sexism.

Svenska Dataspelsbranschen utreder nu möjligheterna för ett normkritiskt märkningssystem för spel.

Dataspelsbranschens talesman Per Strömbäck.

Dataspelsbranschen jobbar hårt för att lyfta fram och stärka mångfalden i spelbranschen. Det senaste året har man jobbat med Diversi-projektet tillsammans med svenska spelutvecklare, utbildare och forskare för att göra branschen mer jämlik.

Det har nu lett fram till en utredning som ska undersöka möjligheterna att införa något sorts normkritiskt märkningssystem för spel. Men det är ännu oklart om detta kommer resultera i en stämpel på spelen, som åldersmärkningen Pegi, eller om spelföretagen i sig kommer premieras på något sätt.

”Tillkommit fler målgrupper”

– Vi vill inte ha en kommitté som granskar spelen och bedömer om de är godkända, säger Dataspelsbranschens talesman Per Strömbäck till Spela.

Snarare anser Strömbäck att märkningen i så fall kan komma att bli något som företag kan använda sig av i sin marknadsföring eller när de rekryterar.

– Det har tillkommit många fler målgrupper de senaste åren, inte minst kvinnor. Med det i åtanke är det inte konstigt att den här frågan är i fokus. Och det är i linje med vad vi på Dataspelsbranschen vill: fler ska spela spel, fler kvinnor ska spela spel, fler ska göra spel, fler kvinnor ska göra spel.

Kan samordnas med åldersmärkning

Om utredningen, som görs i samarbete med forskningsföretaget Praxikon, kommer fram till att en Krav-liknande märkning på spel vore eftersträvansvärt utesluter inte Strömbäck ett samarbete med Pegi.

– Vi har väldigt nära kontakter med organisationen där så det skulle man kunna tänka sig som ett spår. Det finns redan en diskrimineringsmärkning i Pegi så det finns ett sorts frö där.

– Jag vill dock understryka att det inte är huvudspåret. Vi är mer intresserade av vad en sådan här märkning kan ge för sorts processer för utvecklarna snarare än vad det kan ge för budskap till konsumenterna.

”Handlar om att belysa brister”

Aftonbladets spelkrönikör Effie Karabuda ser positivt på tilltaget.

– Det handlar inte om att styra spel som konstform, utan snarare att belysa bristerna i normkritiskt tänkande och uppmärksamma skeva könsroller. Ibland kan något så konkret som en märkning göra det lättare att navigera i sexismträsket som spelen ofta hamnar i, men det fina är att varje individ kan välja att låta sina val påverkas av märkningen eller att helt och hållet ignorera den.

– Eftersom utvecklingen i spelbranschen går oerhört långsamt så kan ett par tydliga riktlinjer från Dataspelsbranschen förhoppningsvis snabba på processen i spelutvecklarnas mångfaldsarbete, säger Karabuda.