– Spelarna krävde lättklädda kvinnor

Uppdaterad 2013-10-11 | Publicerad 2013-10-09

Crytek får kritik för sexismen i shootern Warface

Kvinnliga soldater i fiktiva krigsskildringen ”Warface” tillåts inte bära samma kläder som männen.

Istället för korrekt uniform är det urringat som gäller.

Men det hade kunnat vara ännu värre om den ryska publiken fått sina krav igenom – då hade kvinnorna fått springa omkring i högklackat.

”Warface”, Cryteks nya free to play-shooter, har rönt stor uppmärksamhet för de många regionala skillnaderna. Bland annat kommer vapenbalansen vara olika beroende på om man spelar spelet i Ryssland, Kina eller Nordamerika. Detta efter att Crytek frågat sina spelare hur de vill att spelet ska kännas och se ut. I Ryssland vill man till exempel ha stark rekyl i vapnen, medan man i Kina vill ha så lite som möjligt.

”Kvinnorna raka motsatsen”

En annan sak som de olika regionerna fått bestämma är de kvinnliga soldaternas kläder. I Ryssland har de kvinnliga avatarerna tvingats försaka de skyddsvästar, ammunitionsbälten och hjälmar som männen bär och istället öppna upp sina tröjor och skylta med sin urringning.

– De var väldigt bekväma med faktumet att vi har män med realistiska kläder, men ville samtidigt att kvinnorna skulle vara raka motsatsen. Helst skulle de springa omkring i högklackat, säger exekutive producenten Joshua Howard till Wired.

De kvinnliga avatarer som finns tillgängliga för den ryska marknaden skulle alltså ha varit betydligt mer extrema om spelarna fått sin vilja fram – men Crytek har ändå känt sig manade att blidka sin publik.

”Som Coca-cola”

– Ursprungligen skulle vi göra en och samma kvinnliga karaktärsmodell, men den krossades fullständigt när vi började prata med våra spelare och partners från olika regioner, förtydligar Howard.

På frågan om Crytek någonsin ville säga ifrån och göra saker och ting på sitt sätt svarar Howard så här:

– Det finns svårigheter med båda sätten. Vi sa tidigt i utvecklingen att vi ville göra det här spelet attraktivt för olika regioner samtidigt som vi behöll det som var ”Warfaces” identitet. Coca-cola är Coca-cola över hela världen även om receptet ärligt talat är olika i många olika länder.

ANNONS