Full fart i Projekt Gotham Racing fyra
Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-10-11
En av de mest underhållande spelupplevelserna man kan få på fyra däck
Låt oss få det överstökat med en gång.
Motorcyklar hör inte hemma i "Project Gotham racing 4". Det är för enkelt att vinna med dem och de rubbar det ekosystem av arkad och realism som den här magnifika urbana racingserien formats till.
Men det är också den enda stora invändningen.
Utvecklaren Bizarre har monterat ned sitt "PGR3", en av de främsta lanseringstitlarna till Xbox 360, valt ut de bästa delarna och svetsat fram en av de mest underhållande spelupplevelserna man kan få på fyra däck.
Det centrala inslaget är fortfarande Kudos-systemet som ständigt poängbelönar halsbrytande kombinationer av hastighet och stil. Systemet är inbäddat i nästan varje del av "PGR4", vare sig det handlar om de matiga arkad- eller karriärsmöjligheterna eller uppgörelser över Xbox Live. Så såg det visserligen ut förr i världen också, skillnaden nu är att Bizarre slipat det till perfektion. Kudos fungerar dessutom som valuta för att låsa upp bilar, banor och annat.
En annan nyhet är att livet inte längre "börjar vid 170 miles per hour", det motto som föregångaren drogs med. Där erbjöds enbart de snabbaste sportbilarna; här finns ett helt kartotek av fordon, från beskedliga Mini Coopers hela vägen till frustande Formel 1-dårskap.
Till sist, en väderprognos.
Det blir ostadigt. "Project Gotham racing 4" dundrar fram under en himmel som gråter. Våldsamma regn varvas med tjock dimma och Nordschleife som förvandlats till en snöpudrad isgata, lika vacker som livsfarlig. Vädereffekterna kräver ständig uppmärksamhet, något en våldsam vattenplaning snart lär dig.
Det är överfullt i det garage som är racinggenren men "PGR4" lyckas ändå, tack vare sin säregna balans av underhållning och realism, hitta sin välförtjänta parkeringsficka.
Bara ni förtränger det där med motorcyklarna.
Peter Ottsjö