Snål-Nintendo mister ett plus

Publicerad 2014-05-08

Mario golf: World tour borde vara mer generöst

SPORT ”Mario golf” är ett treplusspel som har möjligheten att bli ett fyraplusspel om du, förutom att köpa spelet, investerar ytterligare 120 kr och väntar två månader.

Nintendo har nämligen upptäckt dlc – och hur det bäst används för att göra livet surt för fansen.

Märkligt att ta betalt

I nuläget kan man ladda ner två extra 18-hålsbanor, och de kommande månaderna fyra stycken till. Gemensamt för dem alla är att de är nyversioner från det första ”Mario golf”. Att Nintendo väljer att ta betalt för dem känns mycket märkligt, speciellt med tanke på att ”Mario kart”-serien serverat klassiska banor gratis under hela tvåtusentalet.

Det är lika lätt att känna sig lurad under de inledande timmarna med ”Mario golf: World tour”. De tre 18-hålsbanor som finns att tillgå i det klumpiga ”story”-läget är ungefär lika givande som att se en partiledardebatt med ljudet avstängt.

Högklassig underhållning

Först när jag tar mig an spelets utmaningar ökar pulsen. Att få samla mynt på banorna, skjuta bollen genom ringar och på begränsad tid tvingas klara flera hål på raken är högklassig underhållning.

Och bättre blir det. Genom att klara dessa utmaningar låser man nämligen upp de riktiga banorna.

Plötsligt introduceras de mest knasiga platser, hjälpmedel och hinder. I rosaskimrande Peach Garden återfinns boostcirklar på marken, Yoshi Lake har studsmattor som både kan hjälpa och stjälpa, och DK Jungle är belamrad med livsfarliga tnt-tunnor.

Kostsamma krusiduller

Den här sortens infall hade jag velat se betydligt mer av. Och gärna från första början.

Om Nintendo dessutom haft vett nog att inkludera alla banor från start, utan kostsamma krusiduller, finns det mycket som tyder på att ”Mario golf: World tour” hade kunnat vara en av seriens främsta delar.

Istället mister de ett plus. Och en hel del respekt.

ANNONS