Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Sakletare i Tjernobylland

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-03-29

S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl är ogästvänligt snygg och grågrynig

En ekologisk tour av Tjernobyl kostar 2 800 kronor.

Det finns inget där man inte får i "Stalker".

Taggtrådstrasslig terräng, spruckna betongkulvertar, stålskelett från utbrunna bilvrak. Allt tonsatt av Geigermätarens knatter.

Faktum är att "Stalker" erbjuder den absolut mest ogästvänliga – och därför också snyggaste – postapokalyptiska miljön i ett spel sen "Fallout".

Handlingen rör sig i konturerna kring Andrej Tarkovskijs film med samma namn: en andra härdsmälta i Tjernobyl har gjort området obeboeligt för alla utom livströtta legoknektar som ger sig in i den smittade zonen för att hämta föremål att sälja.

Men storyn är oviktig och uppdragen består mest av ekvationen hämta paket A från punkt B till paket C.

Att spelet varit under utveckling i sex år märks, men bristerna spelar snarare konceptet i händerna: den grågryniga grafiken passar den stalinistiska arkitekturen som handsken. Och äntligen en fungerande spelvärld i förstapersonsvy där man får röra sig fritt.

Glasnost. På riktigt.

Kristofer Ahlström