Själadödande fantasilöst
Publicerad 2013-05-10
Soul sacrifice kommer inte rädda den japanska spelbranschen
ACTION Keiji Inafune lever inte som han lär.
De senaste åren har den gamle ”Mega Man”-skaparen gått till våldsam attack mot den japanska spelindustrin. Han anser att spelföretagen bara stått och sett på när pendeln svängt till de västerländska spelens fördel, och att det är dags att börja tänka i nya banor för att locka tillbaka den internationella publiken.
I Keiji Inafunes fall innebär det här att göra ett spel om trollkarlar som pucklar på monstruösa katter, råttor och korpar med gigantiska issvärd, eldpilar och nävar av sten.
Påminner om ”Dark souls”
Upplägget andas såväl ”Monster hunter” som ”Dark souls”, och är så arketypiskt japanskt att utvecklarna lika gärna kunnat inkludera Hello Kitty som sidekick och piskor gjorda av nudlar. Här finns ett gytter av intrikata och invecklade stridssystem, finfina co-op-möjligheter samt en ostig story om en ond magikers förflutna. Titelskärmen har till och med en karaktäristiskt hes röst som väser titeln, som om det här vore ”Resident evil”.
Tragiskt ointressant
Actionbiten är förvisso riktigt bra, och kanske hade ”Soul sacrifice” kunnat bli en flaggskeppstitel för Playstation Vita – om det nu inte varit för den upphackade speldesignen. De högst begränsade arenorna är små, platta och odynamiska medan uppdragen är själadödande fantasilösa (döda X antal monster, samla in X antal objekt) och oftast avklarade på några minuter.
Det hela är uppstyrt instängt och tragiskt ointressant.
Keiji Inafune har rätt. Den japanska spelindustrin är i skriande behov av nytänkande.
Tro bara inte att det är Keiji Inafune som kommer stå för det.
Jonas Högberg