Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Lukas

"Vi skissar redan på Fifa 2004

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-09-04

Speljätten EA har femårsplan för fotbollsspel

SEGRARE I ÅR IGEN? Grafiken i  Fifa -spelen blir snyggare och snyggare för varje årgång. Visst känns Edgar Davids lätt igen i version 2003?

Sportspelen är en miljardindustri. Och spelgiganten Electronic Arts är störst på plan.

I oktober släpps fotbollsspelet ”Fifa 2003”.

– Men vi kan inte sätta oss ner och pusta ut när spelet är klart, säger producenten Danny Isaac.

Nästa årgång – ”Fifa 2004” – är redan i planeringen.

Danny Isaac, 30, är producent för  Fifa 2003 . Influgen från England till Kanada för att skänka lite mer själ i fotbollsspelet.

Funderar du på om det är värt att byta upp sig till ”Fifa 2003”?

Inte ens spelmakarna själva försöker övertyga oss om att varje ny årgång är en revolution.

– Nej, de flesta av våra fans köper nog ett spel vartannat år. ”Fifa 2001”, ”Fifa 2003”? säger Danny Isaac, producent för fotbollsspelet.

Kanadensiska Electronic Arts har i år handplockat sitt fotbollsteam till Vancouver. Isaac från Storbritannien, några av hans kolleger från Tyskland och Frankrike.

Från länder som kan fotboll. För att få mer känsla och högre realism.

Bollen ska inte kännas fastklistrad vid fötterna och bollhanteringen blir mer avancerad därefter.

Men tanken är inte att du ska vara med på plan – utan snarare låta ditt favoritlag vinna i en interaktiv tv-sändning.

– Vi försöker simulera det du ser på tv, men går ett steg längre med en del omöjliga kameraåkningar och repriser, säger Isaac.

Det kryllar av sportspel, men ändå lyckas ni dominera de flesta sporter, från fotboll till hockey, år efter år. Varför?

– Vi har alltid haft konkurrenter, alla vet vilken stor marknad sportspel är. Men vi tävlar inte bara med andra spelföretag utan även med annat nöje som film och tv. Vi vill erbjuda inte bara ett spel utan ett helt paket, en upplevelse.

Femårsplan för världsdominans

För att fortsätta vinna världsmästerskapet har Electronic Arts ett strikt schema.

– Vi har femårsplaner för en övergripande strategi och mer detaljerade treårsplaner, säger Isaac.

– Vi kan inte sätta oss ner och pusta ut efter att spelet är klart. Vi började skissa på Fifa 2004 för några veckor sedan.

Finns det någon gräns för hur mycket ni kan utveckla ”Fifa”?

– Ett spel är som konst, som arkitektur. Det kan inte bli fulländat. Det finns alltid något som skulle kunna göras bättre, säger Isaac.

– Det största problemet är att fingrarna och spelkontrollen är så begränsade jämfört med den mänskliga kroppens rörelser.

Fifa - på planen i tio år

Henrik Rudin