Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Kvantitet i stället för kvalitet

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-08-24

Ninety-nine nights handlar bara om att meja ner allt i sin väg

Ingen vet exakt hur mycket Microsoft betalade den forne Sega-producenten och ”Lumines”-skaparen Tetsuya Mizuguchi för att utveckla ett spel exklusivt för Xbox 360. Men säkert är att samarbetet fick oss att tro att en stor japansk spelutvecklare äntligen satsade på Microsofts konsol.

Vad som egentligen hände var att Mizuguchi i sin tur köpte ett mediokert koreanskt actionspel och gav det ett påkostat intro.

”Ninety-nine nights” kan med andra ord inte leva upp till någons förväntningar. Efter att ha målat upp stora fantasymiljöer och fyllt dem med vad som ändå måste sägas är en imponerande mängd karaktärer, handlar spelet egentligen bara om att meja ner allting som kommer i ens väg. Det är kvantitet framför kvalitet och enorma fältslag bara för sakens skull. Utan varken variation eller precision blir det väldigt långtråkigt.

Tobias Bjarneby