Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

”Minecraft” största Youtube-fenomenet

Publicerad 2015-01-10

Slår alla filmer, spel och artister på Youtube-listan

Få fenomen kan matcha ”Minecrafts” popularitet.

Nu har vi ännu ett kvitto på det. År 2014 var nämligen svensksuccén det näst hetaste sökordet på Youtube.

2014 var ett stort år för ”Minecraft”. Försäljningsrekorden duggade tätt, samtidigt som utvecklingsstudion Mojang köptes upp av Microsoft för 18 miljarder kronor.

Och inte nog med att svensksuccén var ett av årets mest omtalade spel – det var också det allra populäraste av alla på Youtube. Enligt Googles statistik över de populäraste sökorden på videosajten under 2014 trumfas ”Minecraft” bara av ett enda ord: ”musik”.

Slog Beyoncé

I gengäld slog Markus Perssons spel söktermer som ”filmer”, ”Frozen” och ”Beyoncé” utan några större problem.

Sjua på listan är också ett svenskt fenomen: spelkommentatorn Pewdiepie.

Google noterar i sin rapport att det blivit allt mer populärt att titta på spelvideor och människor som spelar spel på Youtube. Samtidigt är det bara 37 procent av de som tittar på spelrelaterade klipp som kallar sig själva ”gamers”.

Icke-spelare tittar också

De som tittar menar istället att de gör det för underhållningsvärdets skull. När Google frågat Youtube-användarna varför de tittar på Pewdiepie är det en hel del som jämför svenskens videor med ståuppkomik.

En anonym spelskapare ska ha sammanfattat det gryende intresset för spelrelaterade videor genom att peka på sportens värld: ”Man behöver inte spela fotboll för att njuta av det på tv”.