Det sämsta av två världar
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-07-10
till Pokémon mystery dungeon: Explorers of time/darkness
Först en kort historielektion.
1980 släpptes ”Rogue”, ett statistikfokuserat rollspel som utspelar sig i slumpgenererade grottsystem. Konceptet blev framgångsrikt, inspirerade flera liknade spel och subgenren roguelikes uppstod.
1993 gjordes det första experimentet med att fusionera genren med ”Dragon quest”, vilket gav den karaktär och ett genombrott i Japan, där så gott som alla roguelikes utvecklas av Chunsoft och förses med titeln ”Mystery dungeon”. Utvecklingen är snabb och billig, och speltypen lätt att kombinera med andra karaktärsdrivna produkter. Square Enix, Sega och Nintendo är idag Chunsofts tre viktigaste uppdragsgivare.
Det är med andra ord inte svårt att föreställa sig pitchen som gav upphov till ”Pokémon mystery dungeon”-serien. Rent konceptuellt är det genialt, men i praktiken har varumärkena stora problem att lyfta varandra. Där ”Pokémon” vill sprida värme och utstråla lättillgänglighet är ”Mystery dungeon” hårt och kompromisslöst av naturen. Och när inget av spelen tillåts visa sig från sin bästa sida blir resultatet istället det sämsta av två världar.
Tobias Bjarneby